ניר ברקת
ניר ברקתצילום: פלאש 90

ראש העיר ירושלים ניר ברקת הציג הבוקר (ב'), בוועדת הפנים של הכנסת את ממצאי הביניים של ניתוח פעולות כלל הגורמים במהלך הסופה.

ברקת ציין, כי העירייה מצפה מהממשלה לשיפוי על נזק כלכלי עצום של מאות מיליוני שקלים.

ברקת סיפר בישיבת הועדה כי העירייה נערכה באופן מקסימלי והפעילה את כל האמצעים והידע העומדים לרשותה בהיערכות לסופה: ההיערכות כללה פתיחת חמ"ל עירוני, פתיחת 8 מפקדות רובעיות המאפשרות לעירייה שליטה ובקרה בחלקי העיר השונים ובהפעלת הכוחות וכן הפעילה כ- 120 כלים הנדסיים, מפלסות ומפזרות מלח שפעלו בכל ימי הסופה.

למרות צפי החזאים לשלג קל עד בינוני שיערם לגובה של עד 15 ס"מ בלבד, היערכות העירייה הייתה לשלג כבד יותר והופעל מערך הפילוס המקסימלי. בפועל האירוע חרג באופן ניכר מהתחזיות, שלג כבד ירד במשך 3 ימים כמעט ללא הפוגות ונערם לגובה של עד 70 ס"מ.

העירייה פעלה כל העת בשלוש משימות עיקריות: הצלת חיים ומתן מענה למצוקות התושבים, פתיחת צירים מרכזיים לבתי חולים, מוקדי חירום ואספקת מזון, והחזרת העיר לשגרה מוקדם ככל שניתן. עם תחילת השלג ביום חמישי בבוקר החליטה העירייה על ביטול הלימודים והחלה בהפעלת מערך החירום וכלי הפילוס.

עם התגברות השלג בשעות הערב וקבלת תמונת המצב בכביש 1 ובכביש 443, פנה ברקת אל גורמי הממשלה וצה"ל בבקשה כי יתגייסו למבצע החילוץ של האזרחים שנתקעו בדרכים לירושלים. במקבלי פתחה העירייה מרכז פינוי עירוני בבנייני האומה בו נקלטו כ- 1,000 אזרחים להם סיפקה העירייה מזון, שמיכות, מזרונים וציוד נוסף וכן סייעה להם בחזרה לביתם.

העירייה פעלה במאמץ מוגבר בימים שלאחר הסופה להחזרת העיר לשגרה. קיום הלימודים בבתי הספר הוחזר בהדרגה כאשר ביום שלישי נפתחו כ-70% ממוסדות החינוך, ביום רביעי נפתחו 95% ממוסדות החינוך וביום חמישי חזרה מערכת החינוך לפעילות מלאה. יש לציין כי העירייה יחד עם המנהלים הקהילתיים ארגנה פעילות אלטרנטיבית למשפחות בשכונות במקומות בהם לא התקיימו לימודים בהם השתתפו כ-10,000 ילדים.