כדורגל
כדורגלצילום: פלאש 90

איגוד השופטים בכדורגל הוציא הנחייה (יום ה') ולפיה לא יתאפשר לשחקנים חובשי כיפה לעשות זאת בעת המשחקים.

ההנחיה ניתנה במהלך דיון סביב החלוץ יאיר כהן צדק, שחקן בקבוצת מכבי קביליו יפו, שביקש להיוותר עם הכיפה בעת המשחק אך השופטים קבעו כי מ"טעמי אחידות" כהן צדק יחויב להסיר את הכיפה או לחילופין לא לשחק.

בתגובה הביע רון עמיקם, דובר מכבי קביליו יפו, את אכזבתו מההחלטה. "אנחנו לא מבינים איך יאיר כהן צדק מפריע למהלך המשחקים של הקבוצה כשהוא חובש כיפה. לא ייתכן שבמדינת היהודים יורידו כיפה ולא חשוב מה הסיבה. מדינה שפועלת לגיוס כל בני הישיבות לצה"ל צריכה לשמור על אמונתם וגם על הרגליהם", אמר בראיון לאתר הספורט One.

לדבריו, "יש מספיק שומרי מצוות ודתיים בליגות הנמוכות וההתאחדות נותנת פריבילגיה לכך שהם ימשיכו לשחק. אין להם מסגרת אחרת, אין התאחדות אחרת ואין חוקי מדינה אחרים. מוטב יהיה כי איגוד השופטים ישקול שוב את ההחלטה שלו ולכל היותר יאפשר לדתיים לשחק במסגרת מגבלות מסוימות. כיפה זה בהחלט סממן דתי ובמדינת ישראל הדמוקרטית אסור להפלות אנשים על בסיס גזע מין ודת".

"מכבי יפו תעמוד מאחורי כל החלטה של יאיר כהן צדק", הבהיר עמיקם, "אין לנו בעיה ללכת לבית דין משמעתי. הוא ימשיך ללכת עם כיפה, הנחיה כזאת לא נקיים, אנחנו לא נכפה עליו לשחק אחרת".

השחקן עצמו צוטט בכתבה כאומר “זה מצער אותי, חשבתי שצוחקים עליי בהתחלה כששמעתי על ההחלטה. אני לא מבין מה ההבדל ביני לבין מישהו אחר, למשל לאנשים ששמים כובע גרב על הראש במשחקים בחו"ל. אני בסך הכל ממושמע לדבר השם וזו דרך החיים שלי. לא לשים את הכיפה זה נוגד את האמונה שלי".

"אף פעם זה לא הפריע למישהו שאני חובש כיפה. אני מוכן לשים את הכיפה בצבע של השיער או התלבושות. אני לא מבין למה מונעים מבן אדם לעשות משהו שהוא מאמין בו. אני מתכנן להמשיך לשים אותה ומכבי יפו מאחורי, אני רוצה לעשות את זה על הצד הטוב ביותר".

ומה אומרים השופטים? מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר הבהיר כי ”מבחינתנו זה לא משהו אישי לשחקן או לדת. זה כמו ששחקן ערבי יעלה עם כאפייה, גם פיפ"א נדרשה לעניין הזה ואנחנו לא רוצים לפתוח את הסכר. אנחנו מכירים הרבה ספורטאים דתיים, יש עוד אנשים חוץ ממנו והם מורידים את הכיפה למשחק ומחזירים אחר כך. כרגע זה חוקי המשחק ואנחנו לא רוצים לפתוח את הסכר בעניין הזה. אנחנו לא רוצים לפגוע, אנחנו דווקא מאוד מכבדים את הדת, אבל זה משהו שיכול להיות בעייתי. הדת היהודית היא לא היחידה ויש גם מוסלמים ולכל דת יש את הסממנים שלה ואנחנו שומרים את זה מחוץ למגרש".