כסף
כסףThinkstock

חברת הפנסיה הגדולה בהולנד, PGGM, החליטה למשוך את כל השקעותיה מחמשת הבנקים הגדולים בישראל בשל העובדה שהם מחזיקים סניפים מעבר לקו הירוק ומעורבים במימון הבנייה ביהודה ושומרון.

העיתון "הארץ" דיווח הבוקר כי מקור המעורה בסוגייה סיפר כי ענקית הפנסיה ההולנדית פנתה בחודשים האחרונים לבנק הפועלים, בנק לאומי, בנק מזרחי טפחות, הבנק הבינלאומי לישראל ובנק דיסקונט והבהירה להם כי העובדה שהם מקיימים קשרים עם ההתנחלויות או עם גורמים המעורבים בבנייה בהתנחלויות הינה בעייתית מבחינת החוק הבינלאומי.

החברה ההולנדית ציינה בפני הבנקים כי היא מתבססת על חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי בהאג מ-2004, שקבעה כי ההתנחלויות אינן חוקיות ומהוות הפרה של סעיף 49 של אמנת ז'נבה. סעיף זה אוסר על הכוח הכובש להעביר אוכלוסיה משטחו אל השטח הכבוש.

על פי הדיווח, הבנקים הישראלים השיבו לחברה ההולנדית כי החוק בישראל אינו מאפשר להם להפסיק לתת שירות לגורמים שקשורים להתנחלויות.

תנועת מטות ערים קראה בעקבות הפרסום לפתוח במסע הסברה על זכותנו ביהודה ושומרון.
"אנו קוראים לנתניהו וליברמן לפתוח סוף סוף בקמפיין הסברתי בינלאומי-אקדמי על חוקיות ההתנחלויות. יש להפיץ מיד עותקים מתורגמים של הדו"ח הרהוט של שופט העליון אדמונד לוי, לכל מקבלי ההחלטות באירופה. באשר לאיש הקטן ברחוב, כאן בישראל, גם אתה נקרא לדגל: המשך להתפקד למפלגות השלטון, הרי רק בזכותכם מדינת ישראל זכתה בחוק החרם המככב בפרשה הזאת.

חוק החרם, שהוא חוק שזכה לאמון חברי הכנסת שביקשו לרצות את המתפקדים האידאולוגיים הרבים, הציל את המצב. רק קיומו של החוק איפשר לבנקים להמשיך לתת שירות בכל יישובי יהודה ושומרון, כל הכבוד למתפקדים האידאולוגיים שהצילו את המצב, כעת כל מתפקד יביא בעקבותיו שניים נוספים".