עו"ד ד"ר יצחק לקס שמונה לאחרונה לתקופת כהונה שניה בועדת העזבונות, מספר בשיחה עם ערוץ 7 מה בעצם עושה הועדה.

"ועדת העזבונות היא גוף עצמאי שמחלק כספי עיזבונות המנוהלים ע"י האפוטרופוס הכללי. הועדה מחליטה על אופן החלוקה של העזבונות, שהיקפם הכולל עומד על כ-100 מיליון שקלים בשנה", מציין לקס.

לקס מדגיש כי כספי העזבונות מחולקים לתחומי עיסוק מגוונים, "הסכום הכולל מתחלק לעמותות בכל התחומים, רווחה, בריאות, חינוך, ביטחון ועוד. התמהיל משתנה משנה לשנה. בשנה אחת זה יכול להיות יותר רווחה ובשנה אחרת יותר בריאות".

כספי העזבונות אינם מיועדים לפעילות השוטפת של העמותות אלא לפרויקטים ספציפיים, " זה יכול להיות לצורך שיפוץ והנגשת מוסד לבעלי מוגבלויות, זה יכול להיות לצורך פרויקט חינוכי ויכול להיות לפרויקטים רבים אחרים. הנושאים הם מאוד מגוונים".

לקס מציין, כי תחום נוסף הוא תחום העזבונות המיועדים המהווה כעשרה אחוז מההיקף הכולל של העיזבונות. חלק ניכר מהעזבונות הללו מופנה מראש לתחום הביטחוני, האגודה למען החייל, קרן ליב"י וכדו', אולם חלק נוסף כולל עזבונות לנושאים דוגמת תמיכה לילדים עם תסמונת דאון, תמיכה בבעלי מוגבלויות ועוד. ישנם עיזבונות שהגדרת יעד התמיכה בהם הוא כללי ויש כאלו שבהם ההגדרה מאוד ספציפית.

לדברי לקס, מטרת הועדה היא לחשוף את העמותות כמה שיותר לנושא, על מנת לאפשר למגוון רחב ככל הניתן של עמותות ליהנות מהכספים. "אנחנו יוצאים מידי שנה בקול קורא, מעודדים ומעוניינים שתהיה פנייה רחבה מהמגזר השלישי. התפיסה היא שראוי שהכספים יגיעו לפעילות המגזר השלישי". נציין כי בימים אלו ניתן להגיש את בקשות התמיכה לשנת 2015.

ומי הם המורישים? לקס מציין כי בחלק מהמקרים מדובר באנשים שמתו ללא יורשים, אולם בחלק אחר מדובר באנשים שהשאירו חלק מירושתם למדינה, "יש בהחלט אנשים שמחליטים להקדיש חלק מהעזבון למדינה מתוך ציונות או מתוך הכרת טובה למדינה".

זו כאמור הפעם השניה בה ממונה לקס לחבר בועדה. בפעם הראשונה מונה לתפקיד על ידי שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן וכעת חודש המינוי לקדנציה שניה ואחרונה על ידי השרה ציפי לבני. לקס משמש כיו"ר קרן מכבי שירותי בריאות, כחבר דירקטוריון חברת החשמל ויו"ר ועדת הביקורת וכמרצה באוניברסיטת בר אילן.