אמבולנס
אמבולנסאורי דייוויס - חדשות 24

תלמידי ישיבת ההסדר במודיעין, המשתתפים במסלול הפרמדיקים הקרביים, סיימו קורס חובשים והחלו בחודשים האחרונים להשתלב בהתנדבות שבועית בתחנת מד"א במודיעין.

מהר מאוד נתקלו התלמידים בדילמה ראשונה. אחד מתלמידי הישיבה במסלול, כבן שמונה עשרה, שהיה לקראת סוף המשמרת בתחנה, כבר החל להתארגן לחזור לישיבה ולהכנות לשבת, ואז הגיעה קריאה על חולה במצב רפואי קשה שנשקפת סכנה לחייו.

צוות האמבולנס הוקפץ לטפל בו, ובשל מצבו הוחלט לפנותו באופן מיידי לבית החולים בירושלים. בדרך חזרה הייתה קריאה נוספת לטפל בפצועים מתאונת דרכים שגם הם הועברו לבית החולים בירושלים.

התלמיד החליט לחזור עם האמבולנס למודיעין. כאשר שמע ראש ישיבת ההסדר את ההתלבטות של התלמיד, פסק הרב, כי מבחינה הלכתית כשמתנדב או כל אדם חייב לעשות פעולה מצילת חיים בשבת גם תוך כדי עשיית פעולות "אסורות", בגלל "פיקוח נפש".

אולם, ברגע שהצלת החיים הסתיימה, חוזר המתנדב ומתחייב בכל הלכות השבת. על כן מתנדב שמסיים את המשמרת בשבת לא בכל מקרה מותר לו לנסוע בחזרה ברכב למקומו, במקרה הנ"ל היה מותר לו לחזור, בגלל שהאמבולנס בכוננות, והוא חלק מצוותו עד אשר יוחלף.

ראש ישיבת ההסדר 'מאיר הראל' במודיעין, הרב, אל"מ (מיל) אליעזר שנוולד אמר "התלמידים הצעירים עושים עבודת קודש, גם בלימוד התורה בעיר וגם בתרומה לקהילה ובתחום של הצלת חיים. כמו בשרות הצבאי לא פעם נקלע בחור צעיר למצבים, כחייל וכמפקד, שהוא צריך להכריע בשאלה שיש לה היבטים הלכתיים כבדי משקל, בעצמו, מבלי שתהיה לו אפשרות לקבל יעוץ הלכתי".

לדברי הרב שנוולד, "שאלות כאלה בדרך כלל מופנות לתלמידי חכמים גדולים בתורה, ולתלמיד הצעיר אין ברירה אלא להכריע בהם בעצמו, ולעיתים עומדות לרשותו שניות ספורות לקבל החלטה. אנו משתדלים להכין את התלמידים לפני ההתנדבות ולפני השרות הצבאי, למצבים הללו ככל יכולותינו, ללמד אותם את ההלכות ולתת להם כלים הלכתיים שיסייעו להם לקבל את ההחלטה הנכונה. אולם פעמים רבות המציאות שנוצרת היא מפתיעה ומורכבת מכדי שנוכל לצפותה מראש".

עוד הוסיף הרב שנוולד, "אני גאה בתלמיד, ומשבח את ח. על ההחלטה,המוצדקת, למרות שאינה החלטה פשוטה מבחינה הלכתית".