אילן רמון ז"ל
אילן רמון ז"לפלאש 90

השבוע ימלאו 11 שנים לאסון הקולומביה, בו נספה האסטרונאוט הישראלי וחבריו. השמועות על ישראלי נוסף בדרך לחלל לא מופרכות על ידי מנהל סוכנות החלל הישראלית מנחם קדרון, שאומר לערוץ 7 לרגל שבוע החלל הישראלי, שלמרות האסון, הטיסות לחלל נמשכות, "אסון הקולמביה בו נספו אילן רמון וחבריו לצוות היה מכה קשה לכולנו. אבל אסטרונאוטים ממשיכים לטוס לחלל. נאס"א כיום מפתחת רכב חלל חדש ובנתיים משגרת אסטרונאוטים עם רכבי חלל של מדינות אחרות".

לדבריו בתחנת החלל הבינלאומית שוהים היום בדרך קבע, אסטרונאוטים רבים, "יש שם סינים, יפנים צרפתים ורוסים, תחנת החלל מסתובבת סביב כדור הארץ כמו לווין, יש שם אוכל וחלפים, והיא משייטת כ-500 קילומטר מעל כדור הארץ. השהייה שם בטוחה, מכיוון אפשר לשהות שם הרבה זמן ובמקרה של תקלה לא צריך למהר".

קדרון מעריך שהסיכונים יהיו קטנים יותר בשיגורים העתידיים, "אני מניח שהלקחים נלמדו, אסון הקולומביה קרה לא כשהם שהו בחלל, אלא כשהם עשו את דרכם בחזרה דרך האטמוספרה, כזכור החיכוך הגדול והחום וחלק בידוד שנפל הביאו לאסון. אני מניח שיעשו בדיקות טובות יותר בעתיד, מנגנון הכשל זוהה".

לדבריו יש חשיבות גדולה בשיגורו של ישראל לירח, "תמיד היה לנו חלום כזה, זה לא פשוט למדינה עם תקציב מוגבל שאין לה מעבורות, יש לנו מגעים עם סוכנויות חלל כולל האמריקאיות".