חיילים חרדים גיוס צה"ל
חיילים חרדים גיוס צה"לפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ד"ר דורון דנינו מהחוג לחקר יהדות זמננו באוניברסיטת בר-אילן לחוק גיוס בני הציבור החרדי ולטעמו מדובר בחוק שישרת בעיקר את הצעירים הללו עצמם.

ד"ר דנינו מסביר כי המציאות העכשווית שבה אין חוק גיוס חובה גורמת לכך שרק הנפלטים מהמערכת הישיבתית מתגייסים לצבא ומאידך הם נתפסים כמי שלא הצליחו בעולם הישיבות והתורה על כל המשתמע מתיוג שכזה בחברה החרדית.

תיוג זה הולך ומחריף לאחר שצעירים שמשתחררים מצה"ל מחפשים את עתידם בעולם התעסוקה מהלך שמוביל את החברה שסביבם לקבוע כי הם נפגעו ברמת הדתית בתוך הצבא וכעת ערכיו נפגעים ובפועל השידוך שלו ושל קרוביו נפגעים.

לעומת זאת, סבור דנינו, במידה ויחייב החוק גיוס לכולם למעט אליטה מיוחדת של תלמידי חכמים של ממש שיזכו להגדרת 'תורתו אמנותו', מיעוט שיהווה מעין סיירת מובחרת, הגיוס לא יהווה סטיגמה על המתגייסים ותהיה לגיטימציה לשילובם במערכת האזרחית והצבאית.

"כיום האמירה היא שהתגייסות משמעה שנכשלתי בחיים התורניים שלי. כשאומרים שהחוק מחייב המשמעות היא שאני אוהב תורה ולימוד אבל אני לא מצליח להגיע לאותה סיירת מובחרת של לומדי תורה".

להערכתו של ד"ר דנינו החוק יוביל גם לחיזוק איכותה של אותה סיירת לומדים. זאת כיוון שלטעמו דווקא המציאות בה כל אחד יכול שלא להתגייס וללמוד תורה ללא בחינה וללא הוכחת רמה גבוהה של לימוד מובילה לבינוניות. הוא מדמה זאת ללימודי רפואה לכל בוגר תיכון ללא מבחנים וציונים גבוהים, לימודים שיובילו בהכרח לירידה ברמת הרפואה.

להערכתו כאשר התלמידים יודעים שרק עשרה אחוזים מתוכם ייבחרו על ידי ראש הישיבה או המשגיח להיות בסיירת הלומדים הדבר ידרבן אותם להגיע למצוינות. לדבריו ביחס למספרם של לומדי התורה בשנות החמישים לעומת היום ראוי היה למצוא כמאתיים גדולי תורה בסדר גודל של החזון איש אך הדבר לא קורה משום אותה בינוניות שנגדה הוא מתקומם.

דנינו סבור כי שינוי המציאות יוכל להיות רק אחרי שייקבע החוק המחייב גיוס ובלעדיו יהססו ראשי הציבור החרדי כמו גם בני הישיבות עצמם להתבטא באופן אחר המנוגד למקובל כיום בעולם הישיבות