דרך ארוכה. יעלון
דרך ארוכה. יעלוןצילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לא מתרגש מאיומי החרם של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי.

בנאומו בכנס מינכן לביטחון הבהיר יעלון כי ישראל תדע להסתדר גם בלי הסכם מדיני בינה לבין הפלסטינים.

"האינטרס שלנו הוא לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. תמכתי בהסכם אוסלו כי אני חושב שחיי אדם חשובים מאדמה, וכדי להגיע לשלום הייתי מוכן לוותר על שטח. אבל הבנתי שמקור הסכסוך הוא לא טריטוריה בקווי 67'", אמר יעלון.

שר הביטחון טען כי ההנהגה הפלסטינית אינה נכונה לסיים את הסכסוך. "האינטרס שלנו היה לשבת עם הרשות למו"מ עוד בקדנציה הקודמת, אבל ראינו שמי שברח מהשולחן היה אבו מאזן. עכשיו נכפה עליו להגיע לשולחן, והוא פותה על ידי שחרור אסירים".

"השאלות שלנו הן ברורות: האם אתה, אבו מאזן, תהיה מוכן להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי, כן או לא? הוא ענה בבירור שלא. גם לפני שבועיים. האם כל הסכם שנגיע אליו יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות, והאם יהיה ויתור על זכות השיבה? מבחינת אבו מאזן זכות השיבה היא אישית וטבעית ואי אפשר לדון עליה, ועד שהפליט האחרון לא יהיה מרוצה ותהיה לו הבחירה היכן לחיות – זה לא קץ התביעות".

יעלון שב ומדגיש כי הוא תומך במשא ומתן, אך בלי אשליות. "מאשימים אותנו באפרטהייד. הקהילה הנוצרית היחידה במזרח התיכון שגדלה זו הקהילה של הערבים הנוצרים בישראל. אז איך אתם טוענים שאנו מדינת אפרטהייד".

בתשובה לשאלה מדוע דורשת ישראל הכרה בה כמדינת העם היהודי, קרא שר הביטחון ציטוט מתוך האתר של הפתח': "טענות הקשר ההיסטורי או הרוחני של היהודי לפלסטין אינן עולות בקנה אחד עם אמיתות ההיסטוריה... היהדות, כדת אינה לאומיות ואינה עם, היהודים הם אזרחי המדינות בהן הם חיים".

השר המשיך, "זו הסיבה מדוע אנו דורשים הכרה. מצרים וירדן שחתמו איתנו על הסכם שלום אינן דורשות מאיתנו שטחים, את יפו ואת עכו. ברגע שחתמנו על הסכם שלום איתן הן הפסיקו להילחם בנו. זה לא קרה עם ערפאת או החמאס. הם שואפים למדינה מהירדן לים התיכון".

"אני לא מוכן לדבר על אינץ' אחד אלא אם נקבל הוכחה מהפלסטינים שבכל הסכם שנגיע אליו תהיה הכרה בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי, יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות, ויתור על זכות השיבה ומענה לצרכינו הביטחוניים", אמר.

"אני שואף לשלום. יש לי ניסיון מר במלחמות. מלחמה מבחינתי היא המוצא האחרון. אנו צריכים לעשות הכול כדי להגיע לזה, אבל אני ריאלי. אם לא יהיה הסכם נדע להסתדר", דברי שר הביטחון.