ספרים
ספריםצילום: פלאש 90

מחר, יום חמישי, צפוי להיכנס לתוקף החוק להגנה על הסופרים והספרות הישראלית. החוק שיקבע מגבלות על סחר ותמחור של ספרים וימנע את הנחות ה'שלושה במאה' וכיוצא באלה.

לקראת כניסת החוק תתקיים עצרת מחאה תחת הכותרת 'יום הזיכרון לספרות הישראלית'. בתנועה הליברלית, השותפה למחאה, חוששים כי החוק צפוי להוביל לירידה משמעותית בהיקף הפעילות של עולם הספרות הישראלי.

באירוע המחאה צפויים להשתתף אנשי תעשיית המילים: סופרים, מו"לים, עורכים, עיתונאים ואזרחים הרואים בחוק הרס של ממש לתעשיית הספרות הישראלית. בראיון לערוץ 7 מסביר אמיר וייטמן, איש התנועה ואחד ממארגני המחאה, את טענותיהם נגד המהלך.

לדבריו ההוזלה במחירי הספרות בישראל משמשת כלי כלכלי יעיל בידיו של המוציא לאור על מנת לחסל מלאים ובכך לאפשר הוצאה לאור של עוד ועוד יצירות ובכך לחשוף עוד ועוד סופרים צעירים.

וייטמן קובע כי מאחורי קידומו של החוק עומדים גורמים אינטרסנטיים המבקשים לנהל דרכו את מאבקם הכלכלי במתחריהם. בהקשר זה הוא מזכיר את 'סטימצקי' וההשקעה של מאות אלפי שקלים מצידם בקידום החוק. להערכתו היעד הוא מאבק ישיר ב'צומת ספרים' השייכים להוצאה לאור ומשום כך מסוגלים להוזיל משמעותית ספרים בהוצאתם.

להערכתו בסופו של דבר, החוק ינחל כישלון חרוץ אפילו עבור אותם גורמים אינטרסנטיים, שעומדים מאחוריו וכוללים רשתות ספרים, סופרים ומו"לים המאמינים שהם יצליחו להפחית עליהם את הלחץ התחרותי בזכות החוק. "בסופו של דבר, שוק מתכווץ וקטן אינו טוב לאף אחד. עלינו להקים עכשיו קול צעקה לכבודה של הספרות והתרבות הישראלית, על מנת להכשיר את הקרקע לביטול החוק, כאשר המציאות תאפשר זאת".

יצוין כי בין המשתתפים באירוע העצרת נגד החוק צפויה להיות גם הסופרת גלילה רון פדר- עמית השותפה למאבק נגד החוק מזה תקופה ארוכה. לדבריה "המאבק שלי נגד החוק איננו אינטרס אנוכי. החוק החדש דווקא ייטיב איתי מאד, כמו שהוא ייטיב עם רוב הסופרים הותיקים והמוכרים, והמבצעים בהחלט פגעו בהכנסותיי. אבל ישנם נושאים שהם הרבה מעבר לאינטרס הפרטי של סופר זה או אחר. טובת הציבור היא הראשונה במעלה, והציבור, ומבחינתי בעיקר ציבור הילדים, הם המפסידים העיקריים. האם להכנסתו של עוד ילד למעגל קוראי הספרים אפשר לקרוא "זילות הספר"?".