נמל אשדוד
נמל אשדודפלאש 90

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום (שלישי) על שימוע לחברת נמל אשדוד בטרם יכריז עליה כבעלת מונופולין בפריקת כלי רכב שמקורם בארה"ב ובאירופה.

בנוסף לצעד זה הממונה שוקל לקבוע כי חברת הנמל ניצלה את מעמדה בשוק זה באמצעות המנכ"ל לשעבר, שוקי סגיס וסמנכ"ל הלקוחות, אלי בר-יוסף. במסגרת השימוע שוקל הממונה להטיל על חברת הנמל עיצום כספי בגובה 12 מיליון שקל, עיצום אישי על המנכ"ל לשעבר, שכיהן כמנכ"ל בתקופת ההפרה, בגובה 200 אלף שקל, ועיצום אישי על סמנכ"ל הלקוחות, בגובה 200 אלף שקל.

יצוין כי מדובר בפעם הראשונה שהממונה משתמש בסמכות המנהלית שהוספה לחוק, של הטלת עיצומים כספיים.

בנוסף, במסגרת השימוע הממונה שוקל לקבוע כי חברת הנמל ביקשה להגיע להסדר כובל עם חברת ג. דניאל הובלות ושירותי נמל בע"מ, לפיו ג. דניאל תימנע מאספקת שירותיה ליבואני רכב בנמל חיפה.

על פי המידע הקיים ברשות, נתח השוק של נמל אשדוד בפריקת רכבים המיובאים מארה"ב ומאירופה היווה כ-99% בשנים 2009-2011 וכ-95% בשנת 2012. לפיכך חברת הנמל הינה בעלת מונופולין, לכאורה, בשוק זה.

רכבים המיובאים מהמזרח הרחוק נפרקים, רובם ככולם, בנמל אילת, בעוד שרכבים המיובאים מהמערב, מארה"ב ומאירופה נפרקים, רובם ככולם, בנמלי הים התיכון -- בנמל חיפה ובנמל אשדוד. בדיקת הרשות העלתה, כי מנקודת מבטם של יבואני רכב, נמל חיפה מהווה תחליף קרוב לנמל אשדוד לצורך פריקת הרכבים המיובאים מארה"ב או מאירופה.

על פי מידע הקיים ברשות, במהלך שנת 2012 חברת הנמל קבעה יעדי פריקה והעניקה הנחות בתשלום היטלי נמל על פי יעדי כמויות לפריקת כלי רכב בשטחי הנמל, במסגרת הסכמים נפרדים עם כל חברה. ההסכמים נחתמו, בין היתר, עם מכשירי תנועה ומכוניות (2004) בע"מ, ש.י.ר שלמה בע"מ, סוכנות מכוניות לים התיכון בע"מ, צ'מפיון מוטורס בע"מ וצ'מפיון קאר בע"מ, ודוד לובינסקי בע"מ.

בדיקת הרשות העלתה, כי על מנת לעמוד ביעדי הפריקה המזכים בהנחה, היבואנים נדרשים לפרוק את כל הרכבים המיובאים על-ידם, או למצער את רובם המכריע, בנמל אשדוד. הסטת חלק מן הרכבים לנמל חיפה, תביא לכך שהיבואנים יפסידו את ההנחה המוענקת להם במסגרת ההסכם וישלמו מחיר מלא על הרכבים שיפרקו בנמל אשדוד.

הרשות מצאה כי בנסיבות מקרה זה, מדיניות ההנחות בה נוקט נמל אשדוד, אשר ניתן לסווגן כ"הנחות מטרה", מרתיעה את יבואני הרכב מלפרוק רכבים שלא בנמל אשדוד ופוגעת באפשרות להתפתחות תחרות מצד נמל חיפה.

נוכח מעמדה המונופוליסטי לכאורה של חברת הנמל בשוק פריקת הרכבים המיובאים מארה"ב או מאירופה, הפרקטיקה הזו עלולה, בהסתברות גבוהה למדי, לפגוע בתחרות, ובהתאם לכך עולה כדי ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי.