פרופ' שטיינברג מציג את נתוני הדו"ח
פרופ' שטיינברג מציג את נתוני הדו"חNGO

מכון המחקר NGO Monitor הציג דו"ח חדש בנושא המימון מטעם האיחוד האירופי לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים בהקשר של הסכסוך הערבי-ישראלי.

המסמך הוצג במהלך דיון פרלמנטרי שנערך השבוע במסגרת הוועדה של הפרלמנט האירופי ליחסים עם ישראל.

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor, יחד עם ג'ודי סירדזקי, רכזת הדסק האירופי של המכון, הציגו את הממצאים ואמרו כי "המחקר מתעד כשלים משמעותיים בתהליכי קבלת החלטות ובמדיניות של האיחוד האירופי. יוזמות של האיחוד האירופי שמטרתן לכאורה היא קידום שלום, זכויות אדם, דמוקרטיה ונושאים אחרים הפכו לאמצעים להשגת מטרות במלחמה הפוליטית נגד ישראל".

במכון מספרים כי פרופ' שטיינברג וסירדזקי נמצאים בבריסל לסדרת פגישות רמות דרג עם נציגים ופרלמנטרים מהאיחוד האירופי ומבלגיה. "הנושא העיקרי על סדר היום הוא הצורך בדיון ציבורי רחב, כולל דיונים בפרלמנט האירופי, לקידום מדיניות שתשים סוף לסודיות בה מסגרות של האיחוד האירופי מקצות כספים לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים. קיים צורך בהערכה שקופה, מקצועית ובלתי תלויה של הקצאות אלה מטעם האיחוד האירופי, וליצירת קווים מנחים מוסכמים לשימוש הולם בכספי משלמי המסים". נציגי NGO Monitor יציגו המלצות לייסוד וועדה בשיתוף חברי כנסת ישראלים לפיתוח קווים מנחים של האיחוד האירופי לארגונים לא-ממשלתיים ישראלים.

במהלך הדיון דן פרופ' שטיינברג במימון חסר הפרופורציות שמועבר לארגונים הפעילים במסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי באמצעות המנגנון האירופי לדמוקרטיה ולזכויות אדם (EIDHR).

המחקר המדובר מלמד כי בשנים 2010-2007 (הנתונים העדכניים ביותר שהאיחוד האירופי מפרסם), ארגונים לא-ממשלתיים בישראל וברשות הפלסטינית זכו למימון בהיקף של למעלה מ-11 מיליון אירו באמצעות EIDHR, כ-57% מהמימון הכולל שמופנה למזרח התיכון, בעוד פרויקטים בסוריה, עיראק, איראן, עומאן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות אינם זוכים להתייחסות על ידי מסגרות של האיחוד האירופי דוגמת EIDHR.

"ניתוח NGO Monitor של מסגרת מימון זו מראה את העיוות הבסיסי בתפיסה של האיחוד האירופי את ישראל, המוגבל כמעט לחלוטין ליחסים עם הפלסטינים או עם המיעוט הערבי בישראל. נושאים חשובים אחרים הנוגעים לזכויות אדם ודמוקרטיה בהקשר המורכב והייחודי של ישראל אינם נמצאים על סדר היום", אומרים במכון.

פרופ' שטיינברג הוסיף על הדברים ואמר כי "כספי משלמי המסים מועברים לארגונים ולפעילויות אשר מלבים את הסכסוך, בניגוד לעקרונות הדמוקרטיים. האיחוד האירופי יכול לתרום לשלום בין ישראל לפלסטינים, אך בשביל זה יש צורך בשינוי יסודי במימון לארגונים הפוגעים בתהליך השלום. יחד עם זאת, איננו תומכים בחקיקה מגבילה בנושא".

במכון מוסיפים ומציינים כי "ארגונים הממומנים על-ידי האיחוד האירופי נוקטים דרך קבע ברטוריקה מכפישה, מקדמים חרמות על ישראל (BDS), פועלים במסגרות בינלאומיות ומשתתפים ב"לוחמה משפטית" (ניסיונות להעמיד לדין בכירים ישראלים בבתי משפט בחו"ל). לדוגמא, בשנת 2010, הוועד הישראלי נגד הריסת בתים אשר זכה למענק מטעם EIDHR , על סך 169,661 אירו, הוא ארגון חד-צדדי אשר מאשים את ישראל ב"טיהור אתני", "רצח עם", "ענישה קולקטיבית", ו"אפרטהייד". פעילות פוליטית מסוג זה אינה מתיישבת עם האידיאלים של EIDHR, או עם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי".

"אנו רואים הבנה הולכת וגוברת בקרב פקידי ומחוקקי האיחוד האירופי והמדינות האירופיות לכך שיש צורך לשנות את האופן בו ארגונים לא-ממשלתיים ממומנים, והאופן בו פעילותם מוערכת. המדיניות של האיחוד האירופי כלפי ישראל חשובה ורגישה מכדי להיוותר תחת השפעתם של ארגונים לא ממשלתיים קיצוניים", סיכם פרופ' שטיינברג.