רועה
רועהפנימה

רחל, בת כלבא שׂבוע, בוחלת בתלמידי החכמים שאביה חפץ שתינשא להם ובוחרת, לתדהמתו, דווקא ברועה הצאן העני.

צעירות רבות מציירות בעיניים רומנטיות כיצד יגורו על הר בודד ומרוחק, כשהצליל היחיד שיפר את הדממה יהיה קול חלילו של בן זוגן באספו את העזים מן המרעה.

ולכאורה, מה רע? גם יעקב אבינו ודוד המלך היו רועי צאן! אולם יש לבדוק גם מה יש אחר הצאן. היינו, האם יש לאותו רועה את תכונות הבסיס שראתה רחל בעקיבא: "צנוע ומעולה"?

לא אחת מסבירים שמשמעות המילה "צנוע" בלשון הקודש היא "מרוכז": יודע את כוחותיו הפנימיים ואת הכיוון הכללי של הבית שירצה להקים, אפילו שכרגע הוא אינו תלמיד חכם גדול. זה היה כוחו של רבי עקיבא: עקביות והתמדה, כשהוא מנסה שוב ושוב ללמוד קרוא וכתוב עד שישחקו מימי התורה, בטפטוף איטי, את האבן.

בן זוג "רחפן", המבטיח לבת זוגו חיים "מעניינים" ומחליף חדשות לבקרים את גודל, צבע ומרקם הכיפה שלראשו, יאלץ אותך להיות אַת הרועה של הבית. כך הופך מה שנראה כה רומנטי כזוג צעיר, למכביד ומאיים כשאת אימא לחמישה.

אז אולי בן זוג שגרתי ו"מסודר"? כאן באה לידי ביטוי התכונה השנייה באופיו של רבי עקיבא: "מעולה". הוא אינו מקובע במקום אחד, הוא אינו דורש מאשתו "קבלי אותי כמו שאני בלא שינויים", אלא הוא חפץ לעלות ולהשתלם כדי שלא להכזיב את האמון שנתנה בו בעזבה את בית אביה.

והכי חשוב, רבי עקיבא הוא שאמר "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה". היינו, דע לך שהאופן שבו תוכל לאהוב את בת זוגך יהיה בדיוק ההשתקפות של אהבת עצמך: האם בן זוגך אוהב את עצמו, מכבד את מראהו החיצוני ומאמין ביכולותיו? זהו סימן מובהק לכך שגם את וילדייך תזכו ליחס דומה. האם רצונו לגור על הר נובע מן הרצון לכבוש עוד חבל בארצנו הקדושה, או שמא הוא בורח מהתמודדות עם בני אדם ומעדיף את שתיקת הכבשים?...

אם מצאת עקיבא: עקבי, לא מקובע ומכבד - לכי לך בעקבי הצאן!

פורסם לראשונה במגזין 'פנימה'

לרכישת מנוי לפנימה לחצי כאן