חוק משאל העם עבר בקריאה שלישית

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: משאל עם.

הצעת חוק זו היא ההצעה ממשלתית שמוזגה עם הצעת חוק פרטית שהוגשה על ידי חברי הכנסת יריב לוין (הליכוד ביתנו), איילת שקד ואורית סטרוק (הבית היהודי). ההצעה גובשה על ידי הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת, ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, אשר הוקמה לצורך הדיון בחוק זה.

ההצעה נועדה לעגן בחוק יסוד את החובה, הקבועה היום בחוק רגיל, לערוך משאל עם על הסכם שבמסגרתו תתקבל החלטה בדבר מסירת שטחים ריבוניים של מדינת ישראל, וזאת לאחר שההסכם זכה לאישור של הכנסת ברוב חבריה. במקרה שבו יזכה ההסכם לרוב של 80 חברי כנסת לפחות לא יידרש משאל עם, כקבוע כבר כיום בחוק. חוק היסוד הוא משוריין ושינויו יחייב רוב של חברי הכנסת.

בקריאה השניה תמכו 68 חברי כנסת וללא מתנגדים וללא נמנעים.

בקריאה שלישית תמכו 68 חברי כנסת וללא מתנגדים וללא נמנעים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר במליאת הכנסת, "אני תומך בחוק הזה ומבקש להעביר אותו מהטעם הפשוט שהחלטה בהסדר כזה חייבת להתקבל על ידי העם".

"כשבאים להחליט החלטה כל כך גורלית, אם נגיע לזה, חייבים ללכת לעם. זה הדבר היחיד שיכול לשמור על השלום הפנימי בתוכנו, וזה לא פחות חשוב בעייני מהשלום החיצוני. ההחלטה שאנחנו מקבלים היום היא היסטורית ואנחנו צריכים להיות גאים בכך שהקואליציה הזו מעבירה אותו. אנחנו עכשיו נחליט לתת לעם את היכולת להחליט".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר במליאת הכנסת, "את החוק הזה לא יוכלו לשמוע תושבי עוטף עזה, כי מהמקום שפינינו יורים עליהם עכשיו טילים כדי להרוג אותם. אם היה אז חוק משאל עם, יכול להיות שההתנתקות לא היתה באה לעולם, והרבה חיי אדם היו נחסכים". 

"אם היה אז חוק משאל עם, לא היו נורים משנת 2005- עד היום כ- 14,000 רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל. אם היה משאל עם, תושבי הדרום היום לא היו צריכים לשבת במקלטים. 60 רקטות נורו היום, בוודאי בתדירות הרבה יותר נמוכה משהיתה לפני ההתנתקות. אבל זאת לא רק ההחלטה הנוראית על ההתנתקות. ממשלות עושות טעויות, אנשי ביטחון עושים טעויות, אפילו התקשורת עושה טעויות לפעמים. אפילו התקשורת".

"השיטה שהתקבלה ההחלטה האומללה, היא היא הדוגמא לצורך שלנו בחוק משאל העם".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר כי "החוק הזה הוא חוק שנחקק בתקווה שלא יהיה בו צורך לעולם. אבל אם חס ושלום כן יצטרכו אותו, הוא חוק טוב שישמור על אחדות עם ישראל וימנע קבלת החלטה הרת גורל על חודו של קול ושוחד של מיצובישי".

סגן שר החוץ, זאב אלקין, אמר כי "כאחד מיוזמי חוק משאל עם בקדנציה הקודמת, אני שמח שהכנסת עיגנה את החוק כחוק יסוד. לא עוד עסקאות 'מיצובישי' בכנסת תמורת ויתור על ארץ ישראל. בפוליטיקה הישראלית החוק מהווה חומה נוספת שתגן על ארץ ישראל אם חס וחלילה מישהו יעלה בדעתו לוותר על שטחי המולדת".

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, אמר כי "עשינו הערב היסטוריה. העברנו לראשונה זה שנים ארוכות חוק יסוד חדש, וקבענו כי ארץ ישראל לא תימכר יותר בעסקאות אפלות בכנסת. החוק אמנם נקרא 'חוק משאל עם', אך למעשה ראוי לכנותו 'חוק אחדות העם'".

"תרמנו היום תרומה חשובה לאחדות העם והבטחנו כי הכרעה הרת גורל ובלתי הפיכה בשאלת ויתור על חלקי מולדת, לא תעשה בדרך של עסקאות פוליטיות וקניית קולות. אני מאמין באמונה שלמה בזכותנו המלאה על ארץ ישראל כולה ואני משוכנע כי אזרחי ישראל לא יתנו ידם לפגיעה בריבונותנו על הארץ".

ח"כ אורית סטרוק אמרה, "לי אין ספק: מטחי הטילים על דרום הארץ היו נמנעים אם החוק החשוב הזה היה עובר בכנסת לפני ההתנתקות. חשוב לי להדגיש: אני מאמינה שארץ ישראל שייכת לעם ישראל לדורותיו, אלה שהיו ואלה שיהיו".

"ההבטחה האלוקית שארץ ישראל שייכת לעם ישראל היא נצחית ומשום כך, אין לדור שלנו את הרשות לוותר על חלק כל שהוא מא"י. מטרת החוק היא לשמש כאמצעי בטחון שלישי ואחרון אחרי הממשלה והכנסת באם אלו יחליטו חלילה לוותר על חלק מארץ ישראל. יודגש כי החוק אינו מסיר את האחריות מכתפי הממשלה והכנסת. שר, שימעל בהבטחתו לבוחריו בתירוץ ש'יש משאל עם' דומה ללוחם שבורח משדה הקרב בתירוץ שפיקוד העורף יגן על המדינה במקומו".

מהבית היהודי נמסר כי "מדובר בהישג לבית היהודי שדרשה את אישור החוק כבר בהסכמים הקואליציוניים. אנחנו מברכים את חברי הקואליציה על התמיכה בחוק. החוק ימנע אפשרות לביצוע מחטפים מדיניים הרי אסון, כדוגמת אוסלו וההתנתקות, ועם זאת לא יסיר אחריות מחברי כנסת לעצור ויתורים מדיניים כבר בשלב הממשלה. זהו יום חג להתיישבות ולעם ישראל".