מאות ראשי המוסדות של החינוך הדתי לאומי השתתפו היום (רביעי) בכנס חירום בישיבת צביה ביד בנימין, בעניין המשבר התקציבי המתרגש על מוסדות החינוך.

בכינוס השתתפו ונשאו דברים אש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא - הרב חיים דרוקמן, ראש מוסדות נעם–צביה - הרב איתן אייזמן ומנהלי רשתות החינוך של הציונות הדתית ינון אחימן מאור תורה סטון, ינקי פרידמן מרשת צביה ומנהלים נוספים.

הרב דרוקמן אמר כי במציאות הנוכחית החינוך הזה עומד בפני פגיעה קשה, "אני בטוח שהכוונה טובה אבל היא פוגעת קשות בחינוך הדתי במיוחד. אנחנו יוצאים מכאן בהחלטה נחושה שאנחנו לא נשלים עם המציאות הזו בשום אופן לא. פעם היה ברור שיש התחשבות מיוחדת בישיבות כי מערכת הלימודים היא כפולה בגלל לימודי הקודש ולכן מקבלים יותר תקצוב. אי אפשר להתקיים בלי התקציבים לתגבור לימודי יהדות והבעיה היא לא רק בהפחתת 10% מתשלומי ההורים".

הרב אייזמן אמר, "לפני שבאתי לכנס דיברתי עם חה"כ ניסן סלומיאנסקי בעניין והוא אמר לי יש תקציב רק לא יודעים איך להעביר אותו. יכול להיות שהחבר'ה שלנו לא יודעים להעביר? איך עם ישראל ישתוק? הגענו להישגים בלימודי הגמרא שלא היה דור שלימדו בצורה כזו. אז כל זה יעמוד עכשיו בגלל שיש חשיבות חדשות? אנחנו צריכים ללכת בהכרזה ברורה שכך אי אפשר לגדל ולחנך. אין לנו יש מאין. את מה יקצצו? את מה שאין? חובה להגיד לפוליטיקאים שלנו משברים לא עושים רק על ארץ ישראל אלא גם על תורת ארץ ישראל".

ינון אחימן מאור תורה סטון אמר: "עיקר מניינה ובניינה של הציונות הדתית נשענת על האולפנות והישיבות שבנו תוכניות לימודים מיוחדות שדורשות יותר תקצוב. הצבעתי הבית היהודי ושמחתי אמרתי סוף סוף ישלימו לנו את מה שחסר. אבל לא רק שלא השלימו אלא הורידו והורידו".

הרב בני נכטיילר שהנחה את הכנס ציין כי מטרת הכנס היא לעודד את סגן שר החינוך אבי וורצמן להמשיך ולפעול בעניין ולעורר את שאר חברי הכנסת להיות מעורבים ולהפעיל את השפעתם כדי לתקן את הדברים.

המשנה למנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בנ"ע שמוליק ביבר פרס בפני באי הכנס את הנתונים התקציביים ואת המשמעות התקציביות האדירות לכל מוסד.

בסיכום הכנס קראו המשתתפים:

לפעול בנמרצות לחיזוק ושדרוג משמעותי, של לימודי הקודש בתיכוניים, בישיבות ובאולפנות, הן במעמדם והן בתקצובם.

לאפשר למוסדות להצמיח בני ובנות תורה שהם אנשי עליה, ולגדל מנהיגים תלמידי חכמים, מלאים בתורה, בהיקף וברמה, מתוך דאגה לעתיד האומה.

אנו דורשים לאפשר לבתי הספר התורניים, לישיבות התיכוניות והאולפנות לקיים את מבנה הבגרויות החדש בלי לפגוע בלימודי הקודש. קרי: לחייב ללמד, ללמוד ולהבחן לבגרות בשני מקצועות קודש ברמה מוגברת.

להביא לפתרון מהותי וקבוע של בעיות היסוד בתקצוב החינוך התורני ציוני, (שאינו בבעלות הרשויות המקומיות).

להעמיד למוסדות מקורות תקציביים חלופיים לתקציבי החינוך של הרשויות.

להחזיר את תקציב תגבור לימודי יהדות (תל"י) לפחות לתקציב שהיה בתשע"א. (כולל החזרת הקיצוץ הרטרואקטיבי שבוצע בתשע"ג).

לקיים ולבצע את מלוא הסיכומים וההבטחות שניתנו למוסדות ערב ביצוע המהלך הדרמטי של הפחתת תשלומי ההורים. (שבוצע במלואו ע"י המוסדות),כדי שניתן יהיה לשמור על רמת החינוך הגבוהה במוסדותינו!
להתאים את חוזר התשלומים למציאות בשטח.

הכנס מודע ומודה לסגן שר החינוך, חה"כ אבי וורצמן, על מאמציו הרבים לפתרון הבעיות, אלא שהפתרונות המהותיים הנדרשים, תלויים בשרי החינוך, האוצר והתמ"ת ואולי אף בהחלטת ממשלה.

במידה שעד ח' באייר לא יוסדרו הנושאים הללו כדבעי, יעלו לירושלים באלפיהם, ראשי המוסדות, המנהלים והמחנכים ליום לימוד מול משרד החינוך.

כזכור, מפלגת הבית היהודי יזמה מהלך של הפחתת תשלומי ההורים במוסדות החינוך הדתי לאומי, תוך הבטחה להשלמת התקציב שיגרע, ההכרחי לתפקודם של המוסדות. ההורים אכן שילמו פחות, אך עד כה לא ניתנה השלמת התקצוב שהובטחה והמהלך פגע קשות במוסדות החינוך הדתי לאומי. בימים אלה נערכים במוסדות לפתיחת שנת הלימודים הבאה ולתקצוב החסר עלולות להיות משמעויות דרמטיות, עד כדי פיטורי מאות מורים וביניהם ר"מים ומחנכים רבים.

ראשי המוסדות מציינים בנוסף את הפגיעה בתקציבי התגבור למדעי היהדות ובשעות לימוד רבות במערכת הלימודים המקובלת בישיבות ובאולפנות כולל לימודי תורה.

מטה מאבק מיוחד של מוסדות החינוך הדתי לאומי הוקם לצורך מניעת הקיצוצים ובו שותפים מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, נעם –צביה, אור תורה סטון, אמונה, חורב, מפעלות הציונות הדתית ופורום מוסדות לא מרושתים. גורמים במערכת מעריכים שהפגיעה במוסדות עומדת על עשרות מיליוני שקלים בשנה.