עסקה שלא מומשה. דיין
עסקה שלא מומשה. דייןפלאש 90

בכנס הליב"ה שהתקיים אמש (שלישי) בירושלים חשף המזרחן ד"ר מוטי קידר, איש האוניברסיטה העברית, את מה שלדבריו מהווה הסיבה האמיתית לכך שמשה דיין החליט להעביר את מפתחות הר הבית והשליטה במקום לידי הוואקף המוסלמי.

לדברי קידר מאחורי המהלך עומדת הסכמה שבעל פה בין דיין לבין הוואקף ולפיה יותר לו לקיים בהר הבית חפירות ארכיאולוגיות בלתי חוקיות. על קביעתו זו של קידר שוחחנו עימו הבוקר בערוץ 7.

בראשית הדברים מציין ד"ר קידר כי הדעה הרווחת היא שדיין נתן את מפתחות ההר לוואקף כיוון שלא רצה בשליטה ישראלית את מה שכינה כ"הוותיקן הזה". בעיניו הר הבית וירושלים היו נטל כבד על כתפיה של מדינת ישראל החפצה בישראליות ולא ביהדות. קידר אינו שולל גם את ההערכות לפיהן חשש דיין משיח שייווצר בעקבות מלחמת ששת הימים על הצורך בהקמת בית המקדש.

קידר קובע כי ההערכות הללו הגיוניות ומסתדרות היטב עם עמדותיו האישיות של משה דיין, אם כי מסתבר כי אלו לא היו הסיבות היחידות.

קידר מספר על שני אנשים שנגשו אליו ביוזמתם בשני מקרים שונים וסיפרו לו לאחר הרצאות שנשא בנושא הר הבית על הסיבה האמיתית שלדבריהם הובילה את דיין למסירת מפתחות הר הבית.

השניים הזדהו כמקורבים בעבר לדיין. האחד סיפר שהיה מנהל משרדו באחת הערים והאחר סיפר שהיה עוזרו של דיין ומשניהם עלתה תמונה דומה. שני האנשים, שאת זהותם מקפיד קידר שלא לגלות, סיפרו ששמעו את דיין עצמו מסכם עם אנשי הוואקף שיקבלו לידיהם את השליטה והניהול של הר הבית לאחר המלחמה בתמורה לכך שיאפשרו לו לקיים חפירות ארכיאולוגיות במקום.

"דיין היה ארכיאולוג עבריין, מה שנקרא היום גנב עתיקות, שעשה שימוש במשאיות וכלי רכב צבאיים כדי להעביר עתיקות מאתרי חפירות אליו לחצר. הוא רצה לחפור בהר הבית. אולי קיווה לגלות שם ממצאים ייחודיים, אולי את המנורה, אם היא בכלל נמצאת שם ורצה שיאפשרו לו לחפור. הוא ידע שאם אגף העתיקות ישלוט לא יאשרו לו להכניס עט כתיבה ובוודאי שלא את חפירה ולכן הגיע להסכמה הזו עם אנשי הוואקף", אומר קידר.

עוד מוסיף קידר ומספר כי היוזמה, כך סיפרו לו שני האנשים ששוחחו עימו על הדברים, לא הגיעה לכדי מימוש. לדבריו במרוצת השנים פרסם את המידע במספר מאמרים שלא זכו לתהודה עיתונאית או ציבורית כלשהי לבד מכלי תקשורת אחד שהתעניין בסוגיה אך סירב לפרסם את המידע כל עוד לא ימסור קידר את שמותיהם של שני האנשים שעימם שוחח, "אבל אני לא חושף מקורות מאז ימי בחיל המודיעין", אומר קידר בחיוך.

יצוין כי גם קידר עצמו לא מינף את המידע באופן משמעותי שכן גם הוא עצמו לא חשב שהמידע דרמטי במיוחד עבור הציבור בישראל ונראה היה לו שהדברים מתיישרים בהחלט עם אופיו ומעשיו של דיין המנוח.

על השליטה בהר הבית מוסיף ד"ר קידר כמזרחן ואומר כי האסלאם מקיים מאבק איתנים על המקום ביודעו שברגע בו תשלוט היהדות על המקום יהיה בכך הוכחה לרלוונטיות של היהדות ולמעשה מדובר יהיה במכה תיאולוגית לאיסלאם ולמוסלמים הרואים בדתם אמונה שנועדה להחליף הן את הנצרות והן את היהדות כדת האמת. "הדברים מוכיחים עד כמה הסכסוך בבסיסו הוא דתי ולא טריטוריאלי".