חתימת הסכם גג נוסף בקריית ביאליק
חתימת הסכם גג נוסף בקריית ביאליקנחום סגל.

שר האוצר יאיר לפיד ושר הבינוי והשיכון אורי אריאל חתמו היום (רביעי) על הסכם גג לשיווק יותר מ-7,000 יחידות דיור בהליך מואץ בקריית ביאליק.

הסכם הגג שנחתם צפוי יכפיל את כמות התושבים בעיר ל-70 אלף. במעמד החתימה השתתפו גם ראש העיר אלי דוקורסקי ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן.

הסכם הגג שנחתם מקדם את הקמתן של 7,253 יחידות דיור בקרית ביאליק כאשר המתחמים החדשים יתפרסו על שלוש שכונות חדשות: שכונת אפק - 4,573 יח"ד, גבעת הרקפות - 800 יח"ד וכפר ביאליק דרום - 1880 יח"ד. מתחמים אלה ישווקו בשנים 2014-2016 בהיקפים של כ-2,000 יחידות דיור בממוצע לשנה.

כבר בשנה הקרובה (2014) צפויים להיות משווקים מגרשים בשכונת אפק. תכנית כפר ביאליק דרום ותכנית הרחבת גבעת הרקפות ישווקו במהלך השנים 2015-2016. התוכניות כוללות בין היתר בניה למגורים, מבני ציבור ומוסדות חינוך.

פיתוח התשתיות במגרשים החדשים יבוצע על ידי העירייה במהלך משותף ומהיר של משרדי הממשלה השונים.

עד כה נחתמו ארבעה הסכמי גג, במסגרתם עתידות להיבנות כ-42,000 יחידות דיור. בקריית גת - שיווק של 7,500 יח"ד, במודיעין שיווק של 11,500 יח"ד, בראש העין כ-15,700 ובקריית ביאליק – שיווק של 7,253 יח"ד. בתקופה הקרובה צפויים להיחתם הסכמי גג נוספים באזורי הביקוש במסגרתם ישווקו עשרות אלפי יח"ד נוספות בערים כמו ראשון לציון, הרצליה, יבנה ובאר שבע.

שר השיכון אריאל אמר כי הסכם הגג בקרית ביאליק הוא "נדבך נוסף בדרך להגדלת והאצת שיווקים באזורי הביקוש. צעדי הממשלה במחיר מטרה ומע"מ 0 כפי שהכרזנו עליהם יביאו לשינוי בצורה המיידית. השינוי שכל הציבור חיכה לו מתרחש בימים אלו ממש בזכות עבודה מאומצת והחלטות אמיצות.

"עם זאת", הדגיש השר, "הציבור נותן בנו אמון אחרי שנים של אכזבות. הצלחת התוכניות תלויה במידת האמון של הציבור במהלכי הממשלה ואסור לנו להפר את האמון הזה".

לדבריו, כדי שתכניות הדיור המוזל החדשות יצליחו, יש להפעיל אותן על מסה רחבה ככל האפשר של דירות "כדי שהתכניות ישפיעו על השוק כולו, צריך להחיל אותן הן על רוכשי דירה ראשונה, הן על משפרי דיור ועל כל חלקי האוכלוסייה ללא הבדלים. אני אומר לציבור: תבחנו אותנו, תעקבו ותבדקו ותראו שאנחנו ממשיכים להגדיל את היצע הדירות בכל רחבי הארץ".

אריאל קרא להשאיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לבעיית הדיור בישראל. ''כל המשאבים והתקציבים במשרד השיכון מופנים ומרוכזים כעת להשגת מטרה אחת – הורדת המחירים. לכן, אני מבקש להדגיש כאן: אסור לעכב תקציבים. כל עיכוב של התקציבים הוא פגיעה ישירה במאמץ שלנו להוזלת מחירי הדיור".

שר האוצר לפיד אמר "אמרתי לא אחת לאחרונה שמחירי הדיור עומדים לרדת. הם ירדו כי אנחנו מגדילים את ההיצע, הם ירדו כי אנחנו משנים את סדרי העדיפויות ומוכנים להפסיד כסף כדי שדור שלם של צעירים יפסיק לקרוס אל מול עינינו. הם ירדו כי אנחנו מסירים חסמים, הם ירדו כי אנחנו מפשטים את תהליכי פדיון הקרקע. הם ירדו. ואני חוזר וקורא גם היום לקבלנים: תמכרו. כי מחירי הדיור ירדו".

מודל הסכמי הגג בא לענות באופן מהיר יחסית, על הצורך ההולך וגובר בקרב הציבור והזוגות הצעירים לדיור זמין. הסכמי הגג רותמים מראש את כל משרדי הממשלה הרלבנטיים לשיווק זמין , ממוקד ואפקטיבי באזורי הביקוש. זאת בשיתוף הרשויות המקומיות עמן יחתמו הסכמי הגג.

העיקרון המנחה של הסכמי הגג הוא - העמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הסכמי הגג מבטיחים ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום ומקצרים באופן דרמטי את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. בנוסף, יקבע לוח זמנים מדויק לביצוע וקידום כל שלב בפרויקט.