כדורגל
כדורגלThinkstock

בעבר סיפרנו פה את סיפורו של הכדורגלן יוסי ביטון שהחל בתהליכי חזרה בתשובה, ובעיצומה של קריירה מוצלחת בליגת העל בחר לעבור לליגה הלאומית על מנת לשמור את השבת כהלכתה.

מסתבר שביטון לא לבד בעניין שמירת השבת כיוון שישנה קבוצה בליגה הלאומית, מכבי יבנה שמה, שמוגדרת בהתאחדות הכדורגל כקבוצה שומרת שבת.                                                                       

במסגרת היותה "קבוצה שומרת שבת", יבנה משחקת רק בימי שישי או שני. בין שומרי השבת בקבוצה אפשר למצוא את מאמנה של הקבוצה - יוסי זוזוט, שכשצריך הוא חוזר מהאצטדיון ברגל או שוכר חדר במלון סמוך במשחקי חוץ, כמוהו שומרים שבת גם האפסנאי של הקבוצה ושחקנים נוספים.

הקבוצה מורכבת רק מיהודים (ועוד שלושה זרים נוצרים), כך שיש חיבור וכבוד הדדי של כל השחקנים לרעיון השבת כשגם האימונים של הקבוצה לא מתקיימים בשבת.

אחד מאותם שחקנים ששומרים שבת בקבוצה מבינה, הוא גולן חרמון, בלמה הבכיר ומנהיגה של הקבוצה. חרמון בעל קריירה מרשימה בליגת העל, ואפילו שהוא כבר כמעט בן 37 עדיין מטיל אימה על החלוצים בליגה הלאומית, בעיקר בזכות הניסיון הרב שרכש במהלך השנים.

חרמון הוא ירושלמי מבטן ומלידה ואת תחילת דרכו עשה במחלקת הנוער של בית"ר ירושלים. חרמון נועד להיות בלם העתיד של המועדון כשסכסוך עם ההנהלה הוא שגרם לו לחפש בית חדש. מירושלים עבר חרמון למכבי נתניה שם שיחק במשך חמש עונות מוצלחות במיוחד ואחריהם עבר בהפועל רמת גן והפועל חיפה.                                             

אט אט הוא החל להתקרב לדת, כשבשנים האחרונות חרמון עושה קפיצת מדרגה בכל הקשור לאורח חיים דתי. חרמון מספר כי אחת הסיבות העיקריות שבגללן "ירד" לשחק בליגה הלאומית זה בעקבות החלטתו לשמור שבת.                              

התקשרנו לגולן לשמוע קצת על תהליך החזרה שלו בתשובה ועל כל התחנות שבדרך.

כיצד הכל התחיל? 

לפני כעשר שנים אשתי החלה בתהליך חזרה בתשובה והעבירה את בתי הבכורה לגן דתי. במקביל גם אני התחלתי להתחזק אמנם בהדרגה בהדרכת הרב שלי מחיפה הרב עדי פינטו שמלווה אותי עד היום. כחלק מהתהליך התחלתי להניח תפילין וללמוד תורה ולהתקרב לדת בהדרגתיות...

מתי התחלת לשמור שבת?

לפני כארבע שנים בערך התחלתי לשמור שבת ממש. הייתי שחקן של הפועל חיפה באותה תקופה ובאותם זמנים, ובכל פעם כשהיה משחק בשבת שהייתי חייב להיות בו, הייתי עושה שבת אצל ההורים של אשתי וכך הייתי קרוב יותר לאצטדיון, הייתי נוסע איך שיוצאת השבת ומגיע בזמן. במשחקי החוץ זה היה קצת יותר מורכב אבל תמיד השתדלנו למצוא פתרונות, עד שעברתי למכבי יבנה שרשומה בהתאחדות כשומרת שבת, וכבר שנה וחצי אני שם ומאוד נהנה מהקבוצה ומהאוהדים

איזה סיפור הכי זכור לך בהיותך שחקן דתי?

אני זוכר שלפני תחילת העונה נסענו למחנה אימונים בבולגריה. במהלך השבת התפללנו שם יחד ממש כל הקבוצה בהתלהבות גדולה ולאחר מכן עשינו קידוש כהלכתו. עד היום שאני נזכר באווירה שהייתה שם אני מקבל צמרמורת. קשה לי להגדיר את התחושה הזאת במילים.

אתה כמעט בן 37, יש פרישה באופק?

ממש לא. אני ממשיך להתאמן טוב והגוף עוד חזק ויציב ברוך ה', אמשיך לשחק כדורגל כל אני אוכל לעשות זאת.

הקבוצה שלכם במאבק קשה נגד הירידה כשהיא נמצא מרחק של שתי נקודות בלבד מהקו האדום. מה עושים במצבים כאלה?

"קודם כל מנצחים".

בשעה זו (יום שישי) משחקת יבנה בטדי נגד הפועל ירושלים, יבנה חייבת ניצחון כדי לא לרדת ליגה. במקור המשחק היה אמור להתקיים בשעה ארבע וחצי, אך בשל בקשת שתי הקבוצות הוקדמה שריקת הפתיחה של המשחק לשעה שלוש, זאת כדי להתחשב בשחקנים ובאוהדים הדתיים שלהם. כן, מלבד יבנה גם הפועל ירושלים וגם הפועל עפולה רשומות בהתאחדות שבעדיפות הראשונה שלהן הוא לקיים את המשחקים שלא בשבת.

המאמן והאפסנאי מחזירים בתשובה

יוסי זוזוט, מאמן מכבי יבנה שיחק בעברו בקבוצה, וכבר שנים רבות שומר שבת לחומרה.

זוזוט הוא "יהודי מאמין מאז שאני זוכר את עצמי" כהגדרתו. עם הזמן החליט זוזוט שלא מספיק לו שהוא מאמין, אלא הוא חייב לעבור מדיבורים למעשים. "הכי קל לאנשים לומר שהם מאמינים, אבל המבחן לדעתי הוא לשמור שבת דווקא ולמרות כל הקושי. היו אנשים רבים שאמרו לי שבליגה הלאומית לא אצליח לשמור שבת ואני תמיד טענתי שזה הכל עניין של רצון. ובאמת ברוך ה' לא חיללתי שבת אחת בשנים האחרונות ועדיין מחזיק במשרת מאמן כדורגל".

כשקבוצתו מכבי יבנה שיחקה החודש עם הפועל קטמון בטדי, הוא שכר חדר במלון "רימונים" שבבירה והלך ברגל מהאצטדיון למלון הלוך וחזור. בעזרת אחיו שמשמש כאיש המשק של הקבוצה שגם שומר שבת הם פועלים לקרב גם את השחקנים החילוניים שבקבוצה ומזכים אותם פעמים רבות בהנחת תפילין ובהתקרבות אל הדת.

"השנה ההתאחדות מאוד מתחשבת בנו בשיבוץ המשחקים של הקבוצה, כיוון שבנוסף לשחקנים חלק גדול מהקהל גם שומר שבת והיה כואב לראות אותם בעבר עוזבים את המגרש במחצית. אני יכול לספר לך שבניגוד לשנה שעברה שיצא לי ללכת הרבה פעמים מנס ציונה ליבנה ברגל (אצטדיונה הביתי של מכבי יבנה הוא בנס ציונה), השנה לא יצא לי ללכת פעם אחת ברוך ה' ואפילו אבי לוזון יו"ר ההתאחדות אמר לי שאמא שלו הייתה שמחה מאוד אם הוא היה שומר שבת".

לסיום יש לזוזוט מסר חשוב, שמופנה להתאחדות לכדורגל

הגיע הזמן להתחשב ברגשות של הקהל והשחקנים שלא יכולים לשחק בשבת. אם בחו"ל משחקים בימי ראשון ומוצ"ש גם אנחנו יכולים. העברת המשחקים לימים אחרים תעזור גם להרבה שחקנים דתיים שהיו רוצים לשחק אך מנועים לעשות כן מהחשש לחילול שבת

אנחנו נמשיך לעקוב.