הזעם חוזר. שפיר
הזעם חוזר. שפירצילום: פלאש 90

ועדת שרים לענייני חקיקה תצביע היום (ראשון) על הצעת "חוק המייל", ובשמה הרשמי "הצעת חוק מתן אפשרות להתקשרות עם גופים ציבוריים ותאגידים נותני שירות באמצעות דואר אלקטרוני, התשע"ד–2014".

ההצעה מחייבת את כל הגופים הציבוריים לתת שירות לציבור גם באמצעות דואר אלקטרוני.

לפי ההצעה, אותה יזמו ח"כ סתיו שפיר (העבודה) ויו"ר הקואליציה יריב לוין (ליכוד), הצרכן יוכל לדרוש שירות במייל ולא יחויב להעביר טפסים או בקשות בפקס, כנהוג בגופים רבים כיום. עוד יחויבו הגופים לפרסם בכל אחד מפרסומיהם הרשמיים כתובת מייל אליה ניתן לפנות להתקשרות.

לדברי ח"כ שפיר, "מאז שהגשתי את ההצעה, הוצפתי בעשרות קריאות תודה (שהגיעו בעיקר במייל) על שאנו פוטרים את הציבור מעולו של הפקס. די בכך כדי להבהיר לשרים את חשיבות החוק ואת נחיצותו המיידית לציבור בישראל".

שפיר קוראת לשים סוף לבירוקרטיה אשר מחייבת את אזרחי ישראל לבזבז זמן עבודה יקר על המירוץ למציאת מכשיר פקס בקרבת מקום: "לא ייתכן כי בישראל 2014, שלמרבית אזרחי המדינה יש שירות דואר אלקטרוני בתוך הכיס, נידרש להשתמש במכשיר מיושן ובעיקר לא נגיש".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הציבור הישראלי מוצא את עצמו לא פעם במצוקה בבואו להתקשר עם גופים ציבוריים כגון רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, המוסד לביטוח לאומי, תאגידי מים וביוב וכדומה, וכן עם תאגידים נותני שירות שונים, ובהם חברות תקשורת, ספקי גז, חשמל וכדומה".

עוד נאמר בדברי ההסבר, כי "המערכת הראשונה של דואר אלקטרוני הותקנה בישראל בשנת 1980. ואולם, מאז ועד היום, גופים ציבוריים וספקי שירות רבים אינם מציעים שירות באמצעות דואר אלקטרוני, ודורשים ממקבלי השירות להשתמש באמצעי תקשורת שאינם זמינים בכל בית ויקרים לרכישה, כגון פקסימיליה. לחלופין, נותני השירות דורשים להגיע פיזית אליהם רק בשעות העבודה המקובלות, דבר שגורם למקבלי השירות להפסיד שעות עבודה. מצב דברים זה יוצר לא פעם סרבול בירוקרטי מיותר והאטה משמעותית בקבלת השירות. האטה זו גורמת לכך שצרכנים רבים מתלוננים על שאינם מקבלים שירות נאות".