ח"כ זבולון כלפה
ח"כ זבולון כלפהאלי אסטרייכר

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) מנהל ממגעים עם ראשי סיעות הקואליציה במטרה לקדם את הצעת החוק שהגיש לביטול מוסד הנשיאות.

כזכור, ח"כ כלפה הניח את הצעתו על שולחן הכנסת בסוף חודש פברואר 2014.

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי בשנים האחרונות נוצר במציאות השלטונית מצב של מעין רשות רביעית הנוטלת לעצמה חירות להתערב בתחומי הרשות המבצעת ולעיתים אף לגרום נזק ולהפעיל לחץ חיצוני על מקבלי ההחלטות.

על פי ההצעה, תפקידיו של הנשיא הם בעיקר טקסיים וסמליים ומסוגלים להתבצע על ידי רשויות קיימות, למשל - משרד החוץ ויושב ראש הכנסת. עוד נאמר בהצעה שהוגשה כי קיומו של מוסד הנשיאות עולה ממון רב לאוצר המדינה, (כ-62 מליון ₪ ב-2012) כאשר במהלך העשור האחרון גדל התקציב פי שלושה.

ח"כ זבולון כלפה אמר היום כי "ההצעה שהגשתי באה לתקן את הקלקול הקיים פה במסגרת השלטונית בישראל. אם חשבנו שיש שלוש רשויות שלטון המחוקקת המבצעת והשופטת, בלי ששמנו לב, נוצרה כאן בשנים האחרונות רשות נוספת. כשנשיא אומר שישב עם ראש הרשות אבו מאזן והגיע איתו להסדר מדיני זה חמור מאוד.

"כל בר דעת היה אומר שזה לא יכול להיות ולא הגיוני במדינה מתוקנת. הצעת החוק שלי לא מדברת על דחיית מועד הבחירות הקרובות לנשיאות אלא על ביטול המוסד כליל החל מהנשיא הבא - לא הקרוב".

באשר ליוזמתו של ראש הממשלה נתניהו לדחיית מועד הבחירות אמר כלפה כי "בימים הקרובים התמונה תוכרע לכאן או לכאן, אני נמצא במגעים עם גורמים שונים בקואליציה. בחלק מהמפלגות יש לי גיבוי להצעה מגורמים שלא אוכל לחשוף כרגע. אני מעריך שיש סיכוי למהלך".