שחרור מחבלים
שחרור מחבליםצילום: פלאש 90

​מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), הקובעת כי שחרור מחבלים יתאפשר רק לאחר שישלמו דמי פיצוי לקורבנות, כנדרש.

חוק יסוד נשיא המדינה מעניק כיום סמכות בלתי מסויגת לנשיא להעניק חנינה ולהקל בעונשם של עבריינים.

ליצמן מציע לתקן את חוק היסוד כך שבמקרה של עבריין שנאשם או הורשע בביצוע עבירה ממניעים לאומניים נגד אזרח ישראלי, לא יוכל הנשיא לחון את העבריין בטרם נוכח כי העבריין שילם את מלוא הפיצויים לקורבן לפי כל דין.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "לאחרונה אנו עדים לאבסורד כפול בעת שהמערכת המדינית מחליטה לשחרר מחבלים – לא רק שהפצע הפתוח שנגרם למשפחות השכולות או לפצועים נפתח מחדש, אותו מחבל לא משלם עבור הנזק הכלכלי שגרם.

"במקרה פלילי דומה, פוסק בית המשפט, מעבר לישיבה בכלא, גם קנס כספי בגין הנזק שנגרם, ולא ניתן לשחרר אסיר בשחרור מוקדם לפני ששילם את הפיצוי שנפסק, אלא אם מצאה ועדת השחרורים סיבות לכך, וגם אז האסיר לא פטור מתשלום הפיצוי. ואילו במקרה הביטחוני, מלבד העובדה שהמחבל משתחרר, הוא יוצא פטור מכל תשלום, וכך מותיר את המשפחות פצועות פעמיים, נפשית וכלכלית", נכתב.

ח"כ ליצמן נאם במליאת הכנסת והבהיר "אני לא נכנס לנושא המדיני אם כן או לא לשחרר אסירים. ההצעה הזו באה לעזור למשפחות שאחרי שעברו את הטראומה נשארות בלי שום דבר. אם משחררים כל אחד יצטרך לשלם פיצוי למשפחה".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון מתחה ביקורת על הצעת החוק ואמרה כי ''גל היוזמות בנושא שחרור אסירים כולם מאותו עניין. אתם רוצים להביא למצב שלממשלה לא תהיה אפשרות תמרון מדיני כי היא לא רוצה להגיע להסכם מדיני. בנוסף אתם מפלים בין דם לדם".

''זה לא נכון מבחינה מהותית ומוסרית. אתם רוצים שתהיה כאן ממשלה שידיה כבולות ולא תוכל להגיע להסדר מדיני", טענה גלאון.