פרדס שדה שקדיות
פרדס שדה שקדיותצילום: פלאש 90

במכללת אורות ישראל מקיימים היום (רביעי) את כנס עמדו"ת השנתי, כנס בו נבחר מדי שנה נושא מרכזי המואר בפנים הגותיות ומעשיות שונות. השנה הנושא הנבחר הוא שנת השמיטה וערכיה לקראת שנת השמיטה הבאה שתחל בעוד חודשים אחדים.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר האגרונום מוטי שומרון, איש מכון התורה והארץ, על הפיתוחים הטכנולוגיים המיוחדים שבכוונתו להציג בפני באי הכנס, פיתוחים שנועדו לאפשר הקפדה על כל דיני השמיטה מתוך ראיית האידיאל הערכי והתורני הגלום בהם.

בין השאר יציג שומרון פיתוחי מצעים מנותקים וחממות המאפשרים אכילת פירות וירקות בשנת השמיטה לשומרי הדעות השונות בהלכה.

בדבריו הדגיש שומרון כי מול עיני אנשי המכון עומדת חשיבות חיזוקה של ההתיישבות החקלאית כפי שעמד ערך זה מול עיניהם של הרב קוק והחזון איש, על אף המחלוקת שביניהם סביב סוגיית היתר המכירה.

שומרון מסביר כי הפתרונות הטכנולוגיים אותם מציע מכון התורה והארץ אינם באים להעביר מסר המערער על תוקף היתר המכירה או על עמדתו של הרב קוק, אלא להציב פתרונות במקרים בהם לא ניתן לקיים את היתר המכירה ובמקרים בהם המשך עיבוד הקרקע והעבודה החקלאית אינו הכרחי כבמקרה הגינון הציבורי והפרטי.

בדבריו מזכיר שומרון רשויות מקומיות רבות שכבר בשמיטה הקודמת החלו להקפיד על כללי השמיטה ועם זאת הצליחו לשמר את יופיה של העיר בזכות הפתרונות המדוברים.

עוד מזכיר שומרון כי בעתיד, לכשיבנה המקדש, לא יהיה עוד תוקף להיתר המכירה והשמיטה תהיה מדאוריתא וכבר כעת, כחלק מההיערכות לימי הגאולה, נכון להכין את התשתית ההלכתית לשמירה על כללי ודיני השמיטה באופן המוקפד ביותר.

שומרון מספר על התעניינות רבה של חקלאים שאינם שומרים מצוות בסוגיית השמיטה, גם אם יכולים היו לחתום על היתר מכירה ובכך להישמט מקיום הכללים המקשים עליהם. עוד הוא מציין את בני המגזר החרדי הרואים בפתרונות המכון גשר הלכתי בין המגזרים בהיותם שוללים את היתר המכירה.