''הכותל הקטן מוחזק בביזיון''

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון על התחזוקה והאבטחה של הכותל הקטן.

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו) שסיירה במקום יחד עם כמה מחברי הוועדה העידה כי "ראינו את הביזיון בדרך שבה הכותל הקטן מוחזק, אם זה בביטחון של המבקרים ואם זה בפחי זבל שמוחזקים צמוד.

"ראינו שממש משתינים על הכותל הקטן. בושה וחרפה, במקום הכי קרוב להר הבית שיהודים יכולים להתפלל בו, יש ריח של ביוב, זבל ושתן", סיפרה.

ח"כ רגב הקריאה דברים שכתב לה מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, לקראת הדיון. "אבקש לעדכנך כי לפני מספר חודשים קיימתי ישיבה בנושא עם רב הכותל והמקומות הקדושים ועם מזכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי, וכן העליתי את הנושא בפגישה שקיימתי עם ראש עיריית ירושלים.

בפגישות אלה עלה, כי השטח הסמוך לכותל הקטן הוא שטח ציבורי, המצוי באחריותה של עיריית ירושלים. בהתאם, סוכם עם ראש העיר כי העירייה תבצע את עבודות התחזוקה הנדרשות באתר הכותל הקטן, בהתאם לדרישות שיועברו ע"י הקרן למורשת הכותל", כך מנדלבליט.

רגב הוסיפה כי משטרת ישראל טוענת שהיא לא מונעת מעיריית ירושלים להסיר את הפיגומים כך שאם העירייה תחליט להסירם המשטרה לא תמנע זאת. "עיריית ירושלים היא זו שהנושא נמצא באחריותה. לקראת יום ירושלים אני אעשה ביקור במקום. אני מקווה שכשראש העיר יגיע לפה ביום ירושלים, לא זה הנושא שאצטרך לדבר איתו, על הביוב בכותל הקטן".

ד"ר שמואל ברקוביץ', מומחה לירושלים והמקומות הקדושים, אמר בדיון כי "שר הדתות תיקן תקנות שקבעו רשימה של מקומות קדושים. גם בג"ץ קבע שזו אינה פונקציה של תקנות, אלא לפי קביעה הלכתית. בתקנות שנקבע שהכותל הוא מקום קדוש לא נאמר גדול וקטן אלא הכותל כולו.

"מועצת הרבנות הראשית קבעה שהכותל הקטן הוא מקום קדוש. יש כאן איזו בעיה פוליטית לכאורה שבגלל כל אחד זורק את האחריות על השני", תיאר ברקוביץ'.

דוד גוברין, נציג משרד החוץ סיפר כי "הירדנים פנו אלינו מספר פעמים בעבר בטענה שאנחנו משנים את הסטטוס קוו במקום. אנחנו לא מקבלים את הטענה הירדנית והבהרנו להם שלא מדובר במקום קדוש מוסלמי אלא יהודי. הסברנו שמדובר בשטח שמחוץ להר הבית אבל הם דבקים בעמדתם. מבחינת משרד החוץ אנחנו עומדים בהסכמים".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) תקף את הנוכחים ואמר "אתם כולכם גזענים שבאים לחלק את ירושלים המזרחית ולהפר את הסטטוס קוו. הימין הקיצוני הסהרורי פה. מדובר באחד המקומות הרגישים ביותר בארץ.

"לא במקרה לא היו תפילות שם במשך עשרות שנים. 'עטרת כהנים' - מטרתה לא לשמור על קדושת מקומות ליהודים, אלא מטרתה להבעיר אש, לייהד את ירושלים המזרחית ולגרש את תושביה. הם ביקשו להסיר את הפיגומים שנים רבות והממשלה נמנעה מלעשות זאת. דיונים כאלה רק מתסיסים ומנסים לפעול ליהוד ירושלים המזרחית. זה לזרוק גפרור בשדה קוצים", תקף זחאלקה.

מהמשרד לשירותי דת נמסר לערוץ 7 בתגובה לטענות שעלו בדיון הוועדה כי "האחריות על הכותל הקטן היא של הקרן למורשת הכותל ולא תחת המשרד לשירותי דת".