רשות השידור
רשות השידורפלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק רשות השידור הציבורי, התשע"ד-2014.

בהצעה נקבע כי רשות השידור הקיימת תיסגר, ובמקומה יקום תאגיד שידור ציבורי חדש שיחל לפעול ביום 31 במרס 2015.

לתאגיד השידור הציבורי תמונה מועצה מקצועית שתתפקד בדומה לדירקטוריון, ובכלל זה תקבע את מדיניות תאגיד השידור הציבורי ותפקח על הנהלתו. בנוסף, מוצע כי המועצה תמנה מנהל כללי לתאגיד השידור הציבורי, שיהיה אדם בעל ניסיון ניהולי.

במועד כניסת החוק לתוקף ותחילת השידורים על ידי תאגיד השידור הציבורי תחדל רשות השידור משידוריה, לרבות שידורי הטלוויזיה הלימודית, ותבוטל אגרת הטלוויזיה. עוד מוצע, כי ביום פרסומו של החוק ולפני מועד תחילתו, ימונה הכונס הרשמי למפרק רשות השידור.

לפי הצעת החוק המפרק יפעל להמשך ניהולה השוטף של רשות השידור, לרבות המשך השידורים עד הפסקת השידורים ביום התחילה. במקביל, יפעל המפרק להסדרת פירוקה של רשות השידור, עד לביטול אישיותה המשפטית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחר בחינה מעמיקה של השידור הציבורי בישראל, המליצה ועדת לנדס על הקמת גוף חדש שיקיים את השידור הציבורי לצד סגירת רשות השידור. הוועדה סברה כי זהו המתווה היחיד אשר יאפשר את קיומו של גוף משדר ציבורי ועצמאי, רלוונטי, יעיל ומצטיין, שעובדיו יהיו גאים להיות חלק ממנו ושהמסך וגלי האתר שלו יאופיינו בתוכן איכותי ורלוונטי לחברה הישראלית על רבדיה ומורכבותה."

שר התקשורת גלעד ארדן (הליכוד ביתנו) שיזם את הצעת החוק הציג את ההצעה ואמר, כי "מאז כניסתי לתפקיד הקדשתי שעות רבות ללימוד על מצבה של הרשות והמצב שגיליתי היה קשה ועגום. הרלבנטיות של השידורים הלכה ופחתה עד שרבים מהדור הצעיר כלל לא מודעים לקיומה של רשות השידור. רוב התקציב הולך על הסכמי שכר מיושנים ולא על תכנים. נתח הצפייה המצרפי התדרדר למקום הלפני אחרון כשרק לבנון נמוכה יותר".

לדבריו, "המדינה שלנו פורצת דרך במגוון תחומים, אז איך יכול להיות שהשידור הציבורי שאמור להיות חלון הראווה, נראה כמו חצר אחורית נטושה ומוזנחת. לצערי בין רשות השידור במצבה הנוכחי לבין השידור הציבורי הראוי, פעורה תהום שאין שום דרך לגשר עליה באמצעות טיפולים קוסמטיים כפי שהוצעו בעבר".

"הקמתו של גוף חדש יעיל וחסכוני היא זו שמאפשרת לנו לבטל את אגרת הטלוויזיה, אותה אגרה שנתפסת כקנס מאוס. נוכח השלכות המהלך המוצע על העובדים, התחלנו בהידברות עימם ואנו ממשיכים לנסות ולהגיע להסכמות ואני מקווה שנצליח להגיע למסקנות בהקדם. ברשות השידור ישנם עובדים מסורים ומקצועיים ולא כולם אשמים במצב אליו נקלעה הרשות", הוסיף.

"אני חוזר ומדגיש שאני מאמין בחיוניות של השידור הציבורי במיוחד בשוק התקשורת הריכוזי במדינה. הצעת החוק הזו תקנה לשידור הציבורי סוף סוף את המעמד לו הוא ראוי", ציין ארדן

השר ארדן ביקש שההצעה תועבר לוועדה מיוחדת שתוקם לנושא זה, שהרכבה יוחלט בוועדת הכנסת.

33 ח"כים תמכו בהצעה, 14 התנגדו ו-2 נמנעו. ההצעה הועברה לוועדת הכנסת שתכריע האם להעבירה לוועדת הכלכלה או להקים ועדה מיוחדת לנושא.