המחירים עולים. בניה
המחירים עולים. בניהפלאש 90

התאחדות בוני הארץ שיגרה מכתב לשרי האוצר, הבינוי והשיכון והמשפטים בדרישה שלא להחיל את הטבת "מע"מ 0" על עמותות הבניה וקבוצות הרכישה.

בהתאחדות טוענים, כי בניגוד לפרסומים שמובילים מארגני הקבוצות, המדמים הצטרפות זו לרכישת דירה חברי העמותה/הקבוצה אינם רוכשים דירה אלא הם מצטרפים ליזמות עסקית אשר רוכשת קרקע.

בהתאחדות בוני הארץ מוחים כנגד פניית העמותות וקבוצות הרכישה לשר האוצר בדרישה להחיל את ההטבה פטור ממע"מ ומגדירים אותה כ"עזות מצח" מאחר שלטענתם חברי העמותה/הקבוצה אינם רוכשים דירה.

בהתאחדות מציינים, כי "המחירים שמארגני העמותה מבטיחים למצטרפים, אינם המחירים הסופיים שמשולמים בסופו של יום על-ידי החברים, עבור דירת המגורים. לעיתים עסקינן בעשרות אחוזים מעבר למחיר שסברו כי יידרשו לשלם. אין התחייבות למחיר סופי. החברים בעמותה אינם יודעים מתי יקבלו את הדירה ובשונה מרכישת דירה מקבלן, אין סנקציה בגין איחור במסירת הדירה (הרי הם אלה היזמים)".

בסיום המכתב דורשים בהתאחדות, "לאסור בשלב זה, את השתתפות העמותות במכרזי המקרקעין של המדינה ו/או לאפשר רכישת קרקע על-ידי קבוצת רכישה, ובטח שלא לדון על הענקת הטבת המע"מ לחברי קבוצות אלה".

מנכ"ל חברת באמונה ישראל זעירא יו"ר פורום קבוצות הרכישה מסר בתגובה, כי "דוחות משרד האוצר שפורסמו ב-2010 ו-2013 ציינו כי קבוצות הרכישה רק מוסיפות לתחרות בענף הנדל"ן, ולא מעלות את מחירי הדיור כפי שטוענים הקבלנים, ומה יותר טוב מתחרות כדי להוזיל מחירים?".

"מכרזים אחרונים שיצאו על-ידי רשות מקרקעי ישראל הראו דווקא שחברות הנדל"ן העלו מחירי קרקעות ודירות. כך היה בנהריה - כאשר חברות הנדל"ן הגישו הצעה גבוהה בכ-20% יותר מקבוצות הרכישה. מכרז ברמת השרון נסגר לחברת נדל"ן לפי מחיר של 750 אלף שקל לקרקע כולל פיתוח ומכרז בקרית מלאכי נסגר על ידי חברת נדל"ן בעשרות אחוזים יותר מקבוצת הרכישה", מוסיף זעירא.

לדבריו, "המאבק שלנו נעשה בשם רוכשי הדירות, המאבק של הקבלנים, נועד להבטיח את התנהלותם בשוק כמונופול, מה שלא יסייע להוזלת מחירי הדיור".

מוטי פלד, מנכ"ל מינהל מגורים ישראל וחבר בועד פורום קבוצות הרכישה מסר בתגובה, כי "למרות 'מחנה גוליית' שהוקם לנגד עינינו על-ידי התאחדות בוני הארץ הכולל לובי חזק, יח"צ משומן וניסיון מקצועי – הקבלנים משיגים תוצאה הפוכה. קריאותיהם לפגוע ולמדר את פעילות קבוצות הרכישה חושפות את מזימותיהם".

"הנה הם עומדים לנו כאן במערומיהם ותחת הצהרות שקריות של 'דאגה לרוכשי הדירות' הם מבקשים לשמור על מעמדם כמונופול בענף הנדל"ן, מה שיצמצם את התחרות בשוק ובטח ובטח שלא יתרום לירידת מחירי הדירות", הוסיף.