מקלים על היולדת
מקלים על היולדתshutterstock

מגע הוא אחד הכלים היעילים להרגעת מתחים גופניים ונפשיים, ובמיוחד כשמדובר בלידה, שבה האישה צמאה למגע. שימוש בעיסוי ובמגע על ידי מטפלת, דולה או חברה יכול להקל על היולדת בשלבים שמתחילת הצירים ועד הלידה עצמה.

ובייחוד בחברה הדתית, כאשר מרגע מסוים בלידה הבעל והאישה נאסרים, והאישה כל כך רוצה חיבוק אוהב או מגע כלשהו כדי להקל על הכאב. בקורס ההכנה ללידה יכולים בני הזוג לרכוש כלים להתמודדות עם הצירים בעזרת מגע, במיוחד עיסוי באזור הסקרום אשר מפריש ומעודד אנדורפינים, הם משככי הכאב הטבעיים של הגוף. כמו כן, לעיסוי יש השפעה על מערכות הגוף השונות, והוא מעודד את כוח הריפוי הטמון בו. כלים אלה יועילו מאוד לשלב הראשוני, הלטנטי, של הלידה, שהוא שלב זוגי מאוד.

בשלב האקטיבי, שבו האישה כבר צריכה לשנות תנוחות ולעבור לנשימות, מגע מלא ויציב יראה לאישה שיש לצִדה נוכחות, שיש לה על מי להישען ושהיא לא לבד. מילה טובה, חיבוק ונשיקה עושים פלאים ליולדת, ומאפשרים לתומכת הלידה להעניק לה ביטחון, יציבות ומרחב מוגן ובטוח לעבור את תהליך הלידה. בעזרת טכניקות המגע השונות יש בידינו כלים ודרכים להתמודדות עם הכאב, כמו עיסוי ורפלקסולוגיה לזירוז והרגעה, שיאצו, סו-ג'ים ועוד, וכל זה באמצעות עשר אצבעות בלבד. לא פעם נקראתי ללידה ותיק הלידה לא היה לי איתי, והשתמשתי במיומנות ב"עשר אצבעות לי יש", כמו שלמדתי בקורס דולות.

קצת על טכניקות המגע השונות. רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול ואבחון שבבסיסה ההנחה כי האדם בכללותו משתקף בכפות ידיו ורגליו. הטיפול הרפלקסולוגי נעשה באמצעות עיסוי ולחיצות ונוגע ברבדים השונים של האדם. למשל, שפשוף של גיד אכילס מעל הקרסול מפריש אקסוטוצין, מכווץ את הרחם וגורם לצירים, הורדת העובר במלאולוס נעשית על ידי האגודל והרגעה מושגת באמצעות לחיצה באמצע כף הרגל באזור מקלעת השמש.

פירוש השם שיאצו הוא לחץ על ידי האצבעות (שִי - אצבע, אצוֹ - לחץ). אולם למעשה הלחיצות מתבצעות עם כל גוף המטפלת על כל גוף המטופלת, "מלב האדם אל האדם". בשיאצו ידועה נקודת לחיצה בכתפיים שעוזרת להוריד את העובר ולבסס את ראשו באגן.

סו-ג'ים הוא טיפול המבוסס על ההנחה שכל הגוף משתקף בכפות הידיים. ביד יש נקודות זירוז המסייעות להוריד את העובר, או להבדיל לשמור עליו למעלה בשמירת היריון, ולגרום לאחר הלידה ליציאות מהירות וללא צורך בלחיצות. כשאני רואה שפתאום הלידה "נתקעת" או כשהרופאים מאיימים בזירוז כימי, לפני הכול ננסה את שיטות המגע הטבעיות הללו. בשלב המעבר שבו התינוק לוחץ על רצפת האגן והצירים תכופים מאוד, ממש לפני הלידה וצירי הלחץ, ה"חיה" שבאישה יוצאת. זהו שלב שמצריך הרבה הכלה, מגע תומך ואוהב, וכמובן מילות עידוד יתקבלו בברכה.

בזמן ההרפיה בין הצירים חשוב שהאישה תדע היכן היא מכווצת בגוף - נועלת לסת, מכווצת את הגבות או את שכמות הידיים. מגע ותמיכה של תומכת הלידה, אשר מבחינה היכן היא מכווצת, יכול לעזור לה להרפות בין הצירים ולשחרר את הגוף.

שתהיה לכולן בע"ה חוויה חיובית של לידה קלה וטבעית, ושתצאנה בידיים מלאות.