מארי עמראני ז"ל
מארי עמראני ז"לבאדיבות המשפחה

הקהילה התימנית אבלה עם לכתו של איש הספר, הענווה וגמילות החסד מארי חיים בן מארי יהודא עמראני זצ"ל אוהב התורה העם הארץ ומסורת תימן שהלך לעולמו בשבת האחרונה.

מארי חיים נקבר ביום ראשון בגבעת שאול בירושלים. משפחתו יושבת שבעה בביתם בישוב בית אל ובראש העין.

מארי חיים בן רבי יהודא עמראני נצר למשפחה מפוארת של תלמידי חכמים מהעיירה "מנאכה" שליד צנעא וידען גדול בזכות עצמו אוהב הבריות ומקרבן לתורה משורר וחזן איש של גמילות חסד אוהב אלוהים ואדם פעיל ציבורי חשוב צנוע ועניו ממנהיגי הקהילה התימנית בישראל.

מארי חיים נולד בעיירה "מנאכה" בשנת 1938 עלה ארצה ב-1949 וגדל בעיירה קריית אונו.

איש ספר היה מארי חיים ותלמיד חכמים גדול כבר בצעירותו בקרית אונו התבלט כאחד ממנהיגי הקהילה הוא החל להעביר שיעורי תורה כשסביבו מתאספים צעירים ומבוגרים כאחד. משנת הרמב"ם הייתה נר לרגליו.

הוא שרת את הציבור בתפקידים שונים במשך עשרות שנים ביניהם מזכיר מועצת אזורית אבן העזר, מזכיר האקדמי של אוניברסיטת בר אילן, מנהל משאבי אנוש בעיריית קרית אונו, סמנכ"ל מכון לב ועוד.

בהמשך עברה המשפחה ליישוב בית אל שם מהר מאוד הפך מארי חיים לאחד ממובילי הקהילה. הוא היה מוסר השיעורים הקבוע בבית הכנסת בשבת במשך קרוב לשלושים שנה וכמובן בעל התפילה הראשי בבית הכנסת. בימים הנוראים היה מתאסף קהל גדול ביניהם צעירים שגדלו על תפילותיו מלאות הרגש ומרטיטות הלב.

בשנים האחרונות כשכבר נחלש ביקש לא אחת שלא לעבור לפני התפילה אך נכנע להפצרותיו של הציבור הוא הוביל את שירת תימן בימי שמחה ובג'עלה והיה ראש וראשון למדברים באירועי הקהילה.

מארי חיים חש באחריות הרובצת על כתפיו וראה בפעילותו שליחות שכל מטרתה חיזוק והעמקת מורשת תימן הוא עודד צעירים לרכוש השכלה תורנית ואקדמאית לדרוש ולחקור ולא לאבד את זמנם. הוא ראה בהם בניו ושמח בהצלחתם ו"הרשה לעצמו" להעיר ולהדריך בחכמה בשנינות בדרך מליצית ועם המון רגישות ואהבה תמך חיזק ועודד כל מי שפעל למען חיזוק יהדות תימן חיזוק התורה העם והארץ הוא אהב תורה ולומדיה הסתופף בצילם של זקנים וחכמים ועסק בגמילות חסדים ומתן בסתר.

בליל שבת בעודו שוכב על מיטת חוליו בבית החולים שערי-צדק בירושלים ונושם את נשימותיו האחרונות התפללו לפניו בניו את תפילת ערבית של ליל שבת במנגינות שכה אהב הוא הספיק לומר איתם את קריאת שמע וכשחתמו את פיוט יגדל אלוהים חי מילים "הן הן יסוד דת אל ותורתו" כבר לא עמד לו כוחו ונשמתו הזכה עלתה השמימה.

קהילת יהודי תימן אבדה את אחד מבחירי בניה.

מארי חיים הותיר אחריו רעיה נאמנה תרצה לבית יצהרי שני בנים ושלוש בנות, חתנים ונכדים. ילדיו נוטלים חלק פעיל במגוון תחומי החיים בארץ. ת.נ.צ.ב.ה

(הכותב, שוהם שמחי, הוא חוקר עברה של העדה התימנית, מנהל ויוזם פרויקט 'החצר התימנית' בכוכב יעקב)