אפידורל- כן או לא?
אפידורל- כן או לא?פנימה

כאב הלידה מתואר במקרא פעמים רבות, לראשונה בקללה "בעצב תלדי בנים" שספג כל המין הנשי, ובהמשך ככאב 'קלאסי', אליו נמשלו ייסורים וצרות שניחתו על עם ישראל לדורותיו.

המיוחד בכאב הזה הוא שזהו כאב שסופו תקווה, סופו אושר, ולכן נמשלו לחבלי הלידה בעיקר הכאבים שבעקבותיהם תבוא הישועה השלמה. ולעתיד לבוא תתבטל בעז"ה גם קללת חוה זו: "בטרם תחיל ילדה, בטרם יבוא חבל לה - והמליטה זכר".

קדמונינו מתארים נשים צדקניות שזכו ללדת בלי כאבים, מכאן שצער הלידה אינו קללה שאי אפשר להיפטר ממנה, קל וחומר שאין איסור להיפטר ממנה. בדורות הקודמים מעולם לא עלה הנושא לדיון הלכתי מרוב פשטותו, זאת בניגוד לגישות
נוצריות מסוימות הרואות בקללה - ציווי.

ההרדמה האפידורלית נמצאת בשימוש כבר כמאה שנים, ולמיילדוּת היא נכנסה לפני עשרות שנים.

איך זה עובד

מדובר בהרדמה מקומית המבוצעת על ידי החדרת חומר מאלחש לרווח האפדרולי, שהוא המרווח שבין השכבה החיצונית הקשה המקיפה את חוט השדרה (אשר שמה הוא דורה) לבין המרווח הקשתי, הפנימי יותר, שבו נמצא נוזל שעוטף את חוט השדרה - מרכז העצבים הנמצא בתעלת השדרה, שהיא חלל העובר לאורך חוליות השדרה.

מטרת הזריקה לשתק את העצבים התחושתיים בחוט השדרה ולא את העצבים המוטוריים, על מנת לשתק את הכאב מחד ולאפשר את המשך פעילות השרירים מאידך.

כמו כל פעולה חודרנית, עלולות להתרחש תקלות למיניהן גם בהרדמה אפידורלית. לעתים נגרמת ירידה בלחץ הדם הדורשת טיפול, וייתכנו כאבי גב בנקודת ההזרקה למשך מספר ימים. אולם בסך הכול הסיבוכים הם נדירים מאוד ונזקיהם הפיכים.

מקובל בציבור שהזריקה גורמת לכאבי גב תחתון בנוסף לכאב הקל במקום ההזרקה, אך הדבר לא הוכח, בעיקר מפני ששליש מהיולדות סובלות מכאבי גב גם לאחר לידה רגילה. כמעט תמיד כאבי גב אלו חולפים לחלוטין תוך זמן קצר, ואם לא - מדובר בדרך כלל בבעיה אורטופדית הדורשת בכל מקרה טיפול מתאים.

השפעות חיוביות

מנגד, רוב ההשפעות של האלחוש האפידורלי על מהלך הלידה הן חיוביות: מניעת הכאב אצל האישה ומניעת סיבוכים בעובר, כמו למשל פגיעה באספקת הדם שלו עקב כאבי הלידה.

נוסף על כך, הזריקה מקצרת בדרך כלל את השלב הראשון של הלידה (מתחילת ההתכווצויות ועד לפתיחה שלמה של צוואר הרחם) בגלל הרפיית השרירים שהזריקה גורמת, אם כי יש לעתים האטה בשלב השני של הלידה (מפתיחה שלמה ועד ליציאת הראש), דבר הגורם לעתים ליותר התערבויות מכשירניות - ואקום או מלקחיים. 

לא נמצאה עלייה בסיכון לניתוח קיסרי בקרב נשים שהורדמו אפידורלית, והיילודים שנולדו לאימהות שהורדמו אפידרולית היו אף ערניים יותר מאלו של האמהות שקיבלו טשטוש בלבד. חשוב לציין שיש לאלחוש האפידורלי יתרון גדול במקרים של היריון בסיכון גבוה, כאשר קיים ממילא סיכוי גדול להתערבות מכשירנית או ניתוחית המצריכה הרדמה, למשל במקרה של לידה צפויה של פג, תאומים וכדומה.

כמו כן יש יתרון גדול לכך שמדובר בהרדמה מקומית, שבה חומרי ההרדמה אינם עוברים לעובר יתרון נוסף טמון בכך שהאֵם בהכרה מלאה, ויכולה לשתף פעולה במהלך הלידה. כמו כן, באלחוש אפידורלי ניתן להוסיף חומר הרדמה בסיום הלידה, כשיש צורך בתפירות או להקלה על התכווצויות הרחם שאחר הלידה, ואין צורך בהרדמה חדשה.

סוגי אפידורל נוספים
סוג מיוחד של זריקת אפידורל נקרא 'אפידורל בהליכה' (walking epidural).הכוונה שהאישה מקבלת את זריקת האפידורל וממשיכה לנוע וללכת בכוחות עצמה עד להתקדמות הלידה.

בצורה זו אין ירידה בלחץ הדם, ויש השפעה סלקטיבית רק על כאב, בלא שיתוק מוטורי או סנסורי. התנאים לביצוע אלחוש אפידורלי מסוג זה הם שהאישה היא בריאה, שיש עובר יחיד והוא במצג ראש ועוד. 

בהרדמה מסוג זה האישה יכולה לנוע בכוחות עצמה ולהיות עצמאית עוד זמן רב, הלידה יכולה להתבצע בתנוחה הנוחה לאישה, אין צורך בקטטר לריקון שתן והיולדת שולטת יותר במצבה וחשה שביעות רצון רבה יותר.

מה האלטרנטיבה?

 האלטרנטיבה לאלחוש האפידורלי היא בדרך כלל הזרקת פטידין (pethidine, 'זריקת טשטוש') לווריד, פרוצדורה מאוד מקובלת בחדרי הלידה. ההוריה המקובלת למתן פטידין היא בשלבים המוקדמים של הלידה, או במצבים שבהם אין אפשרות לתת ליולדת אלחוש מקומי.

שיטת אלחוש זו נחשבת ללא יעילה במיוחד, שכן היא גורמת לערפול היולדת אך לא מדכאת את הכאב באופן משמעותי. קיימות גם שיטות הרפיה שונות, אך בדרך כלל הן אינן יעילות באופן משמעותי ואינן מצליחות להביא את היולדת לרמת רפיון השרירים והרגיעה הקיימות אצל אישה היולדת בסיוע אלחוש אפידורלי.

אין שום סיבה שלא להפוך את הלידה מחוויה כואבת לנעימה, כזו שתגרור אחריה נכונות ללדת לידות רבות נוספות בעז"ה. ישנן עוד שיטות פחות מקובלות, כגון מסכת חמצן, שימוש בדיקור מחטים, היפנוזה ועוד. 

לסיכום-

לרוב הנשים היולדות הרוצות למנוע את כאב הלידה, אין למעשה שום סיבה להימנע מאלחוש אפידורלי בידיו של מרדים מומחה ואין צורך לומר שראוי לנשים החוששות מהיריון נוסף או לאלו הדוחות אותו מחמת החשש מכאב הלידה -
להשתמש בפיתרון זה, ובכך תרבה הילודה בעם ישראל בעז"ה. 

פורסם לראשונה במגזין פנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן