תמונה צבעונית מגבס
תמונה צבעונית מגבספנימה

עולם החומר מספק לנו משלים רבים ומעין תשקיף על התנהלותנו. מה יותר מושך אותנו? יש חומרים עכשוויים שהם קלילים, זמינים ומביאים לתוצאה מהירה. יש חומרי עומק שדורשים מאמץ, התמדה ומיומנות. יש חומרים קלסיים שהעבודה בהם נעשית בשלבים ובשיטות ובמעקב אחר הוראות. יש חומרים פשוטים שמתאימים לכל אחד ויש חומרים ושיטות עבודה מסובכים שדורשים כלי עבודה וידע. 

מתחילים ליצור כמו שמתחילים תמיד. קודם כול תירגעי, עבודת יצירה היא הזדמנות להירגע ולצאת מן הצורך להספיק, את זה יש לך מספיק בכל שטחי החיים האחרים.

דבר שני, נשמי עמוק – כבר שכחת איך עושים את זה – בנחת: לנשום, להרפות, ליהנות מהאוויר והנוף, מהמציאות. אחר כך חפשי את הרצון הילדי והטבעי שלך ליצור בכיף, וחפשי מה מתאים לך. האם יש משהו מוכר שעשית כבר ושנהנית בו? (אם כן - אל תמשיכי לקרוא).

מי אמר שצריך ליצור בכל פעם יצירה חדשה? למה לא לפתח מיומנות ביכולות קיימות? אם בכל זאת מדגדג לך באצבעות לעשות משהו חדש, נסי גבס. אבקת הגבס הפשוטה ליציקות ולסתימת חורים בקירות, לא תאמיני מה אפשר לעשות איתה.

לפני שמתחילים

העבודה בגבס מזמנת לנו התנסות בחומר מרתק ודורשת מחשבה תחילה – מפה, סינר, בגדי עבודה ופח זמין יקלו מאוד על הבלגן בסיום העבודה. כדי לשמור על הריהוט בבית כדאי לצפות אותו בניילונים. כמו כן, כדאי להחליף בגדים, שאם לא כן תגמרו כולכם בבגדי לבן עוד לפני בוא הקיץ. 

יש שלבים נכונים מה קודם למה. זה עובד עם ההיגיון, אז קראו עד הסוף ורק אז עברו למעשה. הפיכת שלבי ההכנה לחלק משמעותי בחוויה הופכת את זמן העבודה כולו לחוויית יצירה ולא רק את השלבים הכיפיים שבו. שכן יצירתיות נדרשת דווקא בזמנים הלא צפויים, בקטעים ה"משעממים" של החיים.

החומרים הדרושים: יצירתיות

זה הזמן להתאמן ביצירתיות לשמה. שמחו בתהליך, שתפו את הילדים בהלבשת הרהיטים, בהחלפת הבגדים ובכל דבר שמתאים לכם כדי להפוך את ההכנה והציפייה למשהו מרתק וחווייתי בפני עצמו.

כדאי ומומלץ להתנסות בהכנת תערובת הגבס בפעם הראשונה בלי ילדים קטנטנים, כדי לרכוש מיומנות מספיקה ולהוריד את רף הלחץ וכדי שלאחר מכן תוכלי ליהנות מהחוויה. 

המוכר ביותר בעבודה עם גבס הוא יציקה לתוך תבניות מוכנות המיועדות לכך מפלסטיק, סיליקון וכדומה. את התוצרים המוכנים ניתן לצבוע ולהשתמש בהם כאלמנטים להדבקה בתמונות גואש, על קרטון או כמגנטים על ידי השקעת מגנט בגב הגבס הרטוב בעודו בתבנית.

ניתן ליצוק גבס לכל תבנית רכה שאפשר יהיה לשלוף אותו מתוכה, מכיוון שהחומר לא מלכלך ונשטף היטב במים. לכן אפשר ליצוק את הגבס לתוך תבניות סיליקון המיועדות לשוקולד או לאפייה ואחר כך למלא ולצבוע קופסת "שוקולדים לנצח" – מגבס.

בעונת "צמידי הצורות מפלסטיק" יצרו הילדים בסטודיו יציקות גבס בחֵמר עם הצמידים המיוחדים שלהם והצמידים שאני קניתי לסטודיו, וכך התחברנו. אמנם לא החלפנו צמידים כהרגלם, אך למדנו טכניקה מורכבת ביצירה מתוך חיבור לעולם היום יומי שלהם.

לשדרג במקום לזרוק

כאשר נשבר בסיס אגרטל הזכוכית שלי יכולתי לזרוק אותו, אבל בחרתי לשדרג. יצקתי גבס לתוך שקית ניילון (הסבר יבוא בהמשך), נעצתי את האגרטל פנימה לתוך תערובת הגבס דרך פתח השקית, עיצבתי את השקית, ולאחר הייבוש הם התחברו להם יחד. קצת צבע - והתחדשנו.

יש דברים שכשהם נשברים, אנו נפרדים מהם גם אם זה קשה, ויש שהפוטנציאל הטמון בהם והאהבה אליהם מופיעים דווקא בשעת משבר. בזמנים כאלה אני מנסה לתת לדמיון לעוף ולהקשבה הפנימית לפעול, לתת לדברים לדבר. מצד אחד לשחרר את המיותר ומצד שני לדעת להתחדש בתוך הקיים. 

הכנת תבניות ליציקות גבס דורשת התנסות. אין מה לעשות, יש דברים שכמה שלא נסביר אותם, לא נבין עד שלא נתנסה בהם. גם ההוצאה מהתבניות דורשת סבלנות ורגישות, ולפעמים דברים נשברים כשהם יוצאים מהתבנית וצריך להתחיל מההתחלה. רק לא להתייאש.

אבל מעל הכול הגבס נותן לנו אפקט חזק של יצירה מרתקת, יצירתיות בהכנת ובחירת תבניות וגידול הסבלנות. הגבס מאפשר לנו ללמוד ליהנות משלבים ומהכנה נכונה, מציפייה לפני העבודה, תוך כדי העבודה וגם אחריה, להתנסות ביציקה ביתית קלה ולקבל תוצאות מהירות יחסית.

המלצה חמה - גבס הוא חומר מרתק, ילדים ומבוגרים אוהבים אותו, הוא זול וזמין, אבקתי, מהיר יחסית, מלכלך בלבן ויורד בכביסה וניתן ליצור ממנו שלל יצירות ברמות גבוהות מאוד או פשוטות ואפשריות. התחילי והמשיכי לנסות, כי מפעם לפעם תהיי מיומנת יותר. עם הזמן הרעיונות יזרמו, צריך רק לא לעצור אותם, והניסיון ישפיע רק טוב. הקיץ הזה תלבשי לבן ותתפללי לטוב. בהצלחה.

ולשלב המעשי:

בהכנת יציקות גבס יש שני שלבים. האחד הוא הכנת תבנית אשר לתוכה ניצוק את הגבס. אפשר להשתמש בתבניות מוכנות קנויות ליציקת גבס, או להמציא תבניות מאתגרות, כמו אלו שמופיעות כאן ועוד כיד הדמיון. השלב השני הוא הכנת תערובת הגבס ויציקתה לתבנית המוכנה, בהתאמה לתכולת התבנית. ניתן להעריך את הכמות הנדרשת לפי כמות המים שהתבנית מכילה.

הכנת תערובת גבס 
חומרים: 
  1. אבקת גבס. עדיף לקנות שקיות של קילוגרם אחד ולא כמות גדולה, לשמירה על החומר
  2.  מְכל לערבוב. לפי הכמות הנדרשת, מכוס חד פעמית עד קערה או קופסת גלידה ריקה
  3. מים
  4. כף או מזלג לערבוב 

מתחילים ליצור:
- האמת היא שאין מה להתחיל עד שלא מחליטים לתוך מה יוצרים. באופן מפתיע מתחילים מהמים ולא מהגבס. 
- נתחיל מכמות קטנה על מנת להכיר את החומר ולשלוט בו.
- ממלאים חצי מגובה כוס חד פעמית, ומתחילים להוסיף לאט גבס אל תוך המים בלי לערבב. 
- לאחר מכן מתחילים לשפוך גבס לאט לאט, אפשר בכף, ורואים איך הוא נספג במים. (לילדים צעירים מראים איך המים "רעבים" ובולעים את הגבס, עד שהם שבעים ולא יכולים לבלוע יותר). כשהמים ספוגים באבקת הגבס מתחילים לערבב עד לקבלת עיסה אחידה בלי גושים. 
- יוצקים בזריזות לתוך התבנית המוכנה מראש, ומחכים שהתערובת תתחמם ותתקרר. 
- הייבוש ראשוני מתרחש אחרי כחצי שעה. הייבוש הסופי תלוי במזג האוויר, ויכול להימשך גם יום-יומיים.

יציקה לתוך שקית
חומרים:
 שקית ניילון שאין בה חורים
 כלים לתמיכת השקית, כמו קופסאות שימורים מלאות או כל דבר כבד שמתאים בגודלו 
 החומרים המופיעים למעלה בהוראות להכנת תערובת גבס 

מתחילים ליצור:
- מכינים תערובת גבס מתאימה בגודלה לשקית לפי ההוראות למעלה ויוצקים לשקית. סוגרים את השקית, מניחים אותה על משטח ישר ומארגנים סביבה כלים שונים לתמיכה עד להתייבשות.
- לאחר ההתייבשות הראשונית מקלפים בעדינות את השקית ומשהים להתייבשות מלאה. 
- הצורה הלבנה מרתקת, אך ניתן גם לצבוע בצבעי מים, גואש או אקריליק. 
- אפשר להניח מבחר צורות מיציקת גבס בשקיות בקערה מרכזית כקישוט.
שדרוג: יציקה לתוך שקית + כלי 
כאשר הגבס עדיין רטוב נועצים לתוך שקית הגבס בקבוק, אגרטל, מכל כלשהו או נר. לאחר הייבוש הם מתחברים יחד ומהווים כלי אחד. ניתן לצבוע בצבעי מים, גואש או אקריליק.

מרקמים מדהימים בגבס עם תבניות ליציקה מחֵמר
חומרים: 
    משטח קשיח – קרטון או דיקט שעליו עובדים
    חֵמר 
    אלמנטים ליצירת מרקמים: צמידי פלסטיק בצורות שונות, כפתורים, מפתחות, קצה עט, סכין, שבלונות וכדומה
    כל החומרים המופיעים בהוראות הכנת תערובת גבס 
מתחילים ליצור:
- בעבודה הזו תתחילו להבין מה עושים רק לאחר התנסות ראשונית, מכיוון שליצירת תבנית צריכים לחשוב הפוך. נסו, בלי לחשוש, ולאט לאט תתפסו את העניין.
- על גבי המשטח הקשיח משטחים-מרדדים חמר לעובי של לפחות סנטימטר, ובעזרת מערוך ומשחררים מהמשטח (שלא יהיה מחובר אליו בחזקה). על משטח החמר מטביעים אלמנטים מרקמיים מהכפתורים, המפתחות וכו' ליצירת הצורה הרצויה – עיטורים, נופים, חיות וכו'.
- סביב משטח החמר יוצרים "חומה" של חמר לגובה היציקה, בלי חורים.
- מכינים תערובת גבס ויוצקים. מחכים לייבוש ראשוני, משחררים את החמר, הופכים את הגבס ורואים את כל המרקמים שנוצרו.
- ניתן לצבוע בצבעי מים, גואש, אקריליק או בתרסיס.


יציקת גבס לכפות הידיים
ליצירת דמוי קונכייה 

חומרים: 
 - הרבה סבלנות 
 - כפות ידיים 
  -כל החומרים המופיעים בהוראות הכנת תערובת גבס 
  -ליצירה זו יש צורך בשני משתתפים, האחד לתבנית הידיים והשני להכנת היציקה

מתחילים ליצור:
- מחברים את כפות הידיים ליצירת חלל קטן ביניהן ומשאירים פתח קטן קטן.  
- מכינים תערובת גבס מתאימה בגודלה לשקית לפי ההוראות למעלה. יוצקים לתוך כפות הידיים, מחכים שהתערובת תתחמם ותתקרר ולאט ובזהירות פותחים את כפות הידיים. 
- מניחים את ה"קונכייה" שנוצרה לייבוש מלא על משטח ישר. 
- ניתן לצבוע בצבעי מים, גואש, אקריליק או בתרסיס מתכתי.
- ניתן להניח מבחר צורות מיציקת גבס בידיים בקערה מרכזית כקישוט.