גל רפורמי. ח"כ ישראל אייכלר
גל רפורמי. ח"כ ישראל אייכלרחזקי עזרא

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) פנה בכנסת לשר להגנת הסביבה עמיר פרץ, שהציע חוק לחיוב הרשתות בגביה של 60 אגורות עבור כל שקית ניילון ותהה: האם נגביל את הנסיעה ברכבים בגלל שהם מזהמים?

"לא ראינו שהגבלת את הנסיעה באוטובוסים שמזהמים לא פחות מהניילונים. צריך למצוא דרך שמצד אחד השקיות האלה לא יגיעו למקומות מזיקים אבל אם כל הצורך בסביבה נקיה, אין הצדקה להכביד על הצרכנים, בגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה", אמר אייכלר.

לדבריו, "מחירי הפקדון הנגבים כיום מהצרכן על בקבוקים ופחיות, אינם גורמים לאנשים לשים את הבקבוקים במתקני המחזור. הם לא הולכים באמת למכולת לבקש בחזרה את ה-25 אגורות, רק בגלל שייקרו את המוצר".

"אם תחייב לגבות 60 אגורות בעד כל שקית ניילון, זה יוטל כקנס על הציבור. אם אתה רוצה לחנך את הציבור למחזר ולרכז את הניילונים, לא זו הדרך. ניתן וצריך לעשות את זה במסגרת חינוכית והסברתית. אבל אין להטיל קנס שיועברו לכל מיני קרנות שבסופו של דבר תהיה לעוד כמה פונקציונרים ג׳ובים על חשבון הציבור, הוסיף.

אייכלר טען עוד, הראשונים שירוויחו מכך יהיו בלא ספק רשתות השיווק, שיחסכו עשרות אלפי שקלים בשנה. "לא נראה כי בעקבות החיסכון נהיה עדים להוזלת מחירים ברשתות השיווק. מי יודע, אולי ייפתח כאן שוק שחור לשקיות ניילון שיציעו את השקיות במחיר זול יותר מ-60 אגורות. נתחיל לראות עמדות למכירת ניילונים מחוץ לרשתות השיווק? האם באמת נראה הפחתה בשימוש בשקיות או שזה פשוט גימיק להעלאת הכנסות הממשלה?".