עם גביע אירופה. ישחזרו?
עם גביע אירופה. ישחזרו?פלאש 90

פרוייקט פותחים עונה בליגת ווינר סל יוצא לדרך. הפרוייקט יעקוב אחרי מצבם של שש הגדולות בליגת ווינר סל וינסה לעשות קצת סדר בתוך ים השמועות וההעברות.

הקבוצה שאיתה נתחיל היא כמובן מכבי אלקטרה תל אביב. הצהובים מתל אביב עשו השנה את הלא יאומן כשהצליחו לזכות בשלושה תארים בעונה אחת: גביע המדינה, אליפות אירופה ואליפות המדינה. שתי סיבות להיסטריה הגדולה סביב הטרבל המדהים הזה: האחת היא העובדה שהשחקנים והמאמן שאחראים לזכיה ההיסטורית הזו הם בדיוק אותם שחקנים ומאמן שרק שלושה חודשים לפני כן היו לעג וקלס בציבור הישראלי וכל שכן האירופאי. אף אחד לא האמין שביכולתם של הצהובים מתל אביב לזכות בטרבל מדהים שכזה.

הסיבה השניה להיסטריה סביב המועדון הצהוב היא העובדה שאליפות המדינה שזכו בה ממש עם תום העונה, היא התואר ה-100 בתולדות המועדון הוותיק. הישג שאף קבוצה מעולם עדיין לא הצליחה להשיג. סתם לידע כללי, התואר הראשון שזכתה הקבוצה הצהובה הייתה אליפות המדינה אי שם בשנת 1953, העונה הראשונה של ליגת הכדורסל בארץ.

לזכות ב- 100 תארים זה לא דבר של מה בכך, אפילו לא במדינה שטוענת שמכבי ת"א שולטת בליגה ואין לה מתחרות רציניות על התארים בארץ. לא נכון יהיה להטיל את התארים של מכבי בספק בגלל היעדר מתחרות, בטח שלא כשבמהלך השנים האחרונות אפשר לראות שוב ושוב את מכבי פגיעה ומאבדת אליפויות וגביעים. מכבי זכתה ב-100 תארים בזכות המושג שנקרא "מכביזם" - הרצון לזכות בכל התארים, מה שמאפשר להנהלה לשחקנים ולמועדון כולו לעשות הכל בשביל אכן לזכות בהם.

עובדה זו אולי מוכיחה יותר מכל את כך שאין שחקן ומאמן מעל למועדון, לכולם יש תחליף - חוץ מלרוח המועדון עצמו.

כנראה שזו הסיבה שבמועדון הצהוב לא מתנהלים בלחץ ואינם מתרגשים מהסיטואציה שנקלעו אליה השנה. המאמן שהביא את המועדון לשיאים חדשים וזה שכל הקבוצות באירופה לטשו עיניהם אליו - עזב לטובת אימון קבוצה בליגה הטובה בעולם. עבור המאמן בלאט צעד זה הוא חלום שמתגשם ועל הדרך גם עשה היסטוריה קטנה כשהפך למאמן האירופי הראשון שמאמן בליגת ה-NBA.

במקומו של בלאט מונה למאמן הקבוצה מי שהיה עוזרו האישי במשך ארבע השנים האחרונות וכן שימש כעוזר מאמן בקבוצה במשך 6 שנים ברציפות - גיא גודס. מקורבים למועדון אומרים כי גודס הוא "מיני-בלאט" וסיכויי להצליח בקבוצה גבוהים מכל מאמן אחר, שכן הוא כבר מכיר את המערכת מבפנים וגם לא פוחד להגיד את מה שהוא חושב. בהחלט תכונה בעלת ערך רב במכבי תל אביב.

אם גודס חשב שהוא יצטרך רק לחזק בכמה עמדות את הסגל הקיים ולרשותו יעמוד סגל איכותי ומדהים, מהר מאוד הוא התעורר והתפכח. זה התחיל עם עזיבתו הצפויה של דייויד בלו, הקלע המצטיין והברומטר של הצהובים העונה. למרות שהגיע לאחר תחילת העונה, הצליח הקלע המדהים להתחבר לשחקנים החדשים ויחד איתם הצליח להוציא את הקבוצה לא פעם אחת מהבוץ ומהפסד מכריע. חסרונו יורגש מאוד אצל הצהובים.

אם לא מספיקה הפרידה משחקן מפתח כמו בלו, גם הרכז הבכיר של הצהובים ומי שהיה ה-MVP של היורוליג, טייריס רייס עזב את הקבוצה. רייס הודיע לקבוצה ממש ברגע האחרון כי הוא מעוניין ללכת אחר הכסף הגדול שהציעה לו חימקי מוסקבה שתשתתף ביורוקאפ ולא ביורוליג. הרכז המצויין חתם לשלוש שנים בקבוצה הרוסית תמורת סכום עתק של 2.5 מיליון דולר לכל עונה. רייס הנרגש אמר בדבריו האחרונים רגע לפני שעזב את הארץ כי הסיבה שהוא הולך אחר הכסף הגדול היא לצורך מימון טיפולים לבנו הקטן וכי הוא מודה למועדון כולו על השנה הנפלאה בחייו.

שחקן נוסף מהקו האחורי של הצהובים שעזב אותם באופן לא כל כך מפתיע הוא ריקי היקמן. כבר באמצע העונה דובר רבות על כך שהיקמן סיים את הסוס וכי אינו מתאים לרמות הגבוהות של אירופה. אבל היקמן הראה לכולם שדיבורים לא משפיעים עליו והציג יכולת גבוהה מהרגיל, מה שזיכה אותו בחוזה לשנתיים בקבוצת הפאר הטורקית פנרבחצ'ה/אולקר אותה מאמן ז'ליקו אוברדוביץ' האגדי. חתימתו של היקמן בקבוצה הטורקית הגיעה פחות מ-24 שעות אחרי חתימתו של רייס בחימקי, ויש אומרים כי אם רייס היה נשאר גם היקמן היה נשאר.

עוד עזבו את הקבוצה: שון ג'יימס שסיים את העונה מוקדם מהרגיל כשנפצע בגבו וג'ו אינגלס שהגיע מברצלונה הגדולה ואיכזב בגדול.

אז מי נשאר? יוגב אוחיון, גיא פניני וסילבן לנדסברג יהוו את השלד הישראלי. אליהם יצטרפו גם שני הגבוהים של הצהובים - אלכס טיוס וסופוקליס שחורציאניטיס שסיכם לעוד שנתיים על אף הדיווחים השונים. וכמובן שמעל כולם ישחק מספר 6 בצהוב - דווין סמית' שיעבור ניתוח בקיץ ממנו יקוו במועדון שיחלים במהרה.

מי יבוא: במכבי רצו מאוד את שני נפלטי מכבי חיפה - המאמן דני פרנקו ודונטה סמית' המדהים, אך אלו חתמו אצל היריבה השנואה - הפועל ירושלים. כעת מדברים במכבי על ננו גינזבורג, מאמן נבחרת צ'כיה בכדורסל לעמדת עוזר המאמן. בגזירת השחקנים נעשים נסיונות בימים האחרונים להחזיר לקבוצה את ד'אור פישר שצפוי להשלים בימים אלו את תהליך אזרוחו, דבר שיפנה מקום לשחקן זר, אך גם הפועל ירושלים בתמונה והצהובים יצטרכו לנסות להצליח להחתים את השחקן שכבר שיחק בעבר במועדון הצהוב.

מלבד פישר, אין כרגע שם בולט לעמדות שהתפנו, ובימים הקרובים יתחילו בורסת השמות לעמדות 2,1 ו-3.

על גודס מוטלת כעת משימה קשה במיוחד וכמעט בלתי אפשרית - לשחזר את ההישג של בלאט תוך כדי שהוא בונה קבוצה מחדש ומאפס. ספק גדול אם יצליח בכך, אבל כשרוח המכביזם מרחפת עדיין בהיכל נוקיה אסור להספיד את הצהובים.  

האם הצהובים יצליחו לשחזר את העונה המופלאה הזו: