לפיד (שוב) מבטיח
לפיד (שוב) מבטיחדוברות הכנסת

"לראשונה לאחר עשור אבוד בנושא הדיור, יש עלייה גדולה בהיצע הדירות. בינתיים, עד להתאוששות ההיצע, תכנית מע"מ אפס לסיוע לזוגות צעירים לרכוש דירה. בעקבות התכנית המקיפה לפתרון משבר הדיור, מחירי הדירות יירדו ויש לנו את כל האינדיקטורים לכך", כך אמר היום (ד'), שר האוצר בוועדת הכספים.

מנגד, קרא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) לשר האוצר ולצמרת משרדו, להפוך את ההטבה למענק ובכך לוודא שההטבה אכן תגיע לזוגות צעירים.

בימים הקרובים, תחל ועדת הכספים לעבוד על החוק עצמו, תיקון לחוק המע"מ, להכנתו לאישור סופי בליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לפני תום המושב הנוכחי.

סלומיאנסקי הודיע שבמהלך העבודה על החוק בוועדת הכספים, ייבחנו פתרונות לבעיות וקשיים שהחוק המוצע מעורר, כגון: מחסור או היעדר בנייה רווייה בפריפריה וכן האם להגביל את ההטבה לזמן קצוב, עד למצב שבו התחזיות אכן יתממשו ומחירי הדירות יירדו, שכן "מדוע להמשיך להוציא מכספי המדינה 2.5 מיליארד ₪ לאורך זמן, כשהמטרה כבר הושגה" אמר.

לפיד פתח בהצגת התכנית המלאה עליה הוא שוקד יחד עם אנשי משרדו ומשרדי השיכון, המשפטים ומשרדים נוספים.

"תכנית מע"מ אפס הינה מרכיב אחד בלבד מהתכנית המלאה שתכלול, בין השאר, פעולות להשגת מחיר מטרה, הסכמי גג עם כל הגורמים בענף הבנייה, יצירת נתיב לדירה, מכרזי דיור להשכרה, הקמת חברה ממשלתית להשכרה, הקמת הותמי"ל, פינוי בסיסים, חוק שכירות הוגנת, הסדרת יחסי שוכר-משכיר, לתמרץ השכרה ארוכת טווח על-מנת שתהיה ודאות לשוכרים וגם למנוע הקפצת מחיר, קרי הקפאת מחיר, שיהיו יחסי שוכר-משכיר יותר הוגנים, עושים עבודה עם משרד המשפטים. בנוסף, כמובן מע"מ אפס".

לפיד הסביר את חיוניות תכנית מע"מ אפס, "אחרי עשור אבוד של עלייה דרמטית במחירי הדיור, יש לבצע פעולות מיידיות, שכן ההיצע נשאר הרחק מאחור ביחס לביקושים. לראשונה בשנה האחרונה, אנחנו עולים בהיצע. חוק מע"מ אפס, המדינה מוכנה לוותר על מיליארדים מהכנסותיה, על-מנת שלצעירים תהיה דירה משלהם. למרות שאני מתנגד למע"מ דיפרנציאלי. פה זה אחרת כי 93% מהקרקעות שייכות למדינה. המדינה מכרה לציבור קרקעות במחיר מופקע וזה המהות של אי צדק חברתי". בהמשך המליץ שר האוצר, להמתין עם רכישות: "מהר מאוד יבינו שמי שמחכה מרוויח כסף וכל מי שמחכה הרבה ירוויח הרבה, כי המע"מ אפס הזה יעמוד לרשותם כייפנו לרכוש דירה. המטרה להוריד את מחירי הדיור, והאינדיקציות שלנו מראות שאכן המחירים עומדים לרדת. קוראים לחברי הוועדה להתגייס למען המטרה הזאת. למחיר בר השגה".

במענה לשאלות ולביקורת מצד הח"כים, אמר לפיד: "בפעם הראשונה כל הגורמים כאן, כולל אוצר, שיכון, תחבורה ולראשונה ההיצע עולה על הביקושים, ולראשונה המדינה מכניסה את היד לכיס. ההטבה איננה הוראת שעה – כי אם תהיה אז כולם ימכרו את הבית של סבתא כדי מהר לזכות בהטבה. הסיבה שרצוי מע"מ דיפרנציאלי בדיור ולא בתחומים אחרים, כי 93% מהקרקעות בידי המדינה וזה ייחודי לעומת תרופות וכד'. אין 90% מהאספירין בידי המדינה. כל התכנית הגדולה מבוססת על העלאת ההיצע. לא הבאנו לפני חצי שנה, כדי להיות בטוחים שהתכניות שלנו שמעלות את ההיצע אכן עובדות".

ראש רשות המיסים, משה אשר, השיב אף הוא לחלק מהשאלות ואמר, בין השאר, כי "קבוצות רכישה לא נכללו בהטבה, כי המנגנון מתייחס רק בעוסקים בענף שיש עליהם ביקורת ושניתן לדעת מראש מה המחיר של הדירות. בקבוצות רכישה, המחיר מתגבש לקראת הסוף ואין להן מחיר. מתחילים ממחיר מסוים ואח"כ מטפס ואין ודאות לגבי המחיר ולכן לא ניתן לדעת אם הדירה עומדת בתנאים. אם ניתן בדבר הזה אז גם יבואו בנייה עצמית. לגבי הפריפריה, יש תכניות אחרות. לא הכל צריך להיות באותה תכנית".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) טען בדיון כי "האוצר מסתיר מהציבור. כשבונים שכונה חדשה ומחלף מספר קילומטרים ממנה, מפילים את ההוצאות בגינו על זוגות צעירים שרוכשים את הדירות באותה שכונה. אז במקום מע"מ אפס, שלא ייקחו מהרוכשים כסף בצורה לא מוצדקת. אני תומך במע"מ דיפרנציאלי, אז אם כבר התחלתם, תעברו לתחומים נוספים כתרופות ומוצרי יסוד". ליצמן טען ש"הקריאה של שר האוצר שאנשים לא יזדרזו לרכוש דירות, על-מנת לעשות כותרות אך להעביר את הצורך לממן את ההטבה מתקציב המדינה לשר האוצר הבא".