עולים מדרגה בתחרות. אילוסטרציה
עולים מדרגה בתחרות. אילוסטרציהפלאש 90

לצד המערכה בדרום מתקיימת בימים אלה תחרות השחמט הפתוחה השנייה לזכרו של גדעון יפת ז"ל. נבחרות מרחבי העולם משתתפות ואלופים ובכירים אחרים מעולם השחמט מגיעים לירושלים על מנת להשתתף בתחרות שנראית כפותחת מסורת ירושלמית של ממש.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אלון רביבו-כהן, מנהל מועדון השחמט הירושלמי 'ירשוחמט' ומנהל התחרות עצמה.

רביבו כהן מספר על עליית מתח בקרב משתתפי התחרות עם תחילתם של השלבים המתקדמים אתמול (ראשון). השלבים המתקדמים ייפתחו כאשר תשע נבחרות מרחבי העולם תקבלנה במקביל בעיית שחמט לפתרון מהיר. תחרות זו מתקיימת וירטואלית ברשת האינטרנט דרך אתר התחרות, אך בתחרות עצמה משתתפים אמני שחמט מובילים ובהם רב אמן פטר סווידלר שהיה 7 פעמים אלוף רוסיה וכזכור גם האלוף הישראלי, סגן אלוף העולם בוריס גלפנד, שיתמודד מולו במהלך ימי התחרות.

רביבו כהן מספר על נבחרת ישראלית חזקה שזכתה באליפויות עולם, נבחרת שגם היא משתתפת במשחקים, בין השאר גם במשחק שהגה בובי פישר, מהמפורסמים שבאלופי העולם, המשחק בו הכלים שבשורה השנייה משנים את מיקומם על פי הגרלה ולאחר מכן נפתח המשחק הפותח למעשה אופציות שונות ומגוונות לחלוטין מהמקובל.

על סווידלר מציין רביבו כהן כי הגעתו לישראל לוותה במספר עיכובים ובמעבר בין שלושה מטוסים לנוכח המציאות המורכבת והרגישה, אך כיהודי הוא הבהיר שמעולם לא עלה על דעתו לבטל את השתתפותו בתחרות. יצוין כי זו אינה הפעם הראשונה שסווידלר מבקר בישראל.

לעומת זאת מספר רביבו כהן על ביטולים של שחקנים מובילים המתגוררים בדרום ובשל המצב הביטחוני הרגיש לא יכולים היו להגיע. לצד כל זאת הוא קורא לעוד ועוד מתעניינים מירושלים ומשאר רחבי הארץ להגיע ולצפות בשחקנים המובילים בארץ ובעולם ממרחק נגיעה מתעמתים על לוח השחמט.

בהתייחסותו לענף השחמט הירושלמי כולו מציין רביבו כהן כי ירושלים נמצאת כעת בשלב שלאחר התעוררותה כמעצמת שחמט ושחקניה המובילים קוצרים הצלחות בתחרויות בינלאומיות רבות. "אנחנו צוברים ניסיון ומתקדמים", הוא אומר ומחכה ליום המתקרב שבו עצם השתתפותו של שחקן ירושלמי בתחרות תהווה מוקד התעניינות, סקרנות ואולי אפילו חשש של מתמודדים אחרים.

בחודש הבא תקיים הנבחרת הישראלית אימוני היערכות לקראת אולימפיאדת השחמט הבאה ורביבו כהן מציין את התקדים ההיסטורי שאין לו אחר ורע באולימפיאדות הקודמות ובנבחרות אחרות – זכייה רצופה של שתי מדליות בשתי אולימפיאדות זו אחר זו. לדבריו לא רוסיה ולא שאר הנבחרות המובילות בעולם לא זכו להישג דומה.