מתקדמים ברצועה
מתקדמים ברצועהפלאש 90

מסבירת פיקוד העורף, טלי ורסנו- אייסמן, מסבירה לבני הנוער איך לסנן באופן נכון את ההודעות הרבות הנשלחות מדי יום בווטסאפ.

1.אני מקבל כל מיני הודעות בפייסבוק ובווטסאפ לגבי מה שקורה במלחמה. איך אדע אם הן נכונות או לא?

תשובה: אם אתם סבורים שהשמועות נכונות, כמעט תמיד יש סיבות טובות שבגללן הן לא הופצו בצינורות הרשמיים. אחת ממשפחות החיילים המשתתפים במבצע בעזה, למשל, קיבלה בווטסאפ דיווח כוזב על מות בנה. במקרים אחרים, משפחות שיקיריהן אכן נהרגו למדו על כך מהרשתות החברתיות לפני שנמסרה להן הודעה רשמית.

אל תפיצו את השמועה הלאה, יכולות להיות לכך השלכות לא נעימות. צרכו את המידע שלכם ממקורות רשמיים בלבד, למשל רדיו, חדשות, אתרי חדשות רשמיים באינטרנט וכדומה.

2.אני אוהב לצלם את היירוטים. האם זה בסדר?

תשובה: היירוטים אכן מושכים את העין ולפעמים מהנה לצלם אותם, אך אם נשמעת אזעקה יש להיכנס למרחב המוגן בזמן העומד לרשותכם. אם לא נשמעת אזעקה וניתן לראות את היירוט, יש לנקוט בצעדי זהירות על מנת לא להיפגע מהרסיסים הנופלים כתוצאה מהיירוט.

3.אני אמור לצאת למחנה קיץ בצפון. האם זה בטוח?

תשובה: תנועות הנוער מתואמות עם גורמי הביטחון ובכלל זה פיקוד העורף, באשר לאפשרות לקיים פעילות. אם הפעילות אושרה, הרי שזה בטוח. חשוב, לכל מקרה, להכיר את המרחב המוגן, זמן ההתרעה במקום ואף לבצע תרגול כניסה. תיהנו.

4.אני רוצה לנסוע לטיול בצפון ובמרכז. איך עלי להתכונן?

תשובה: אין מניעה לנסוע למרכז ולצפון הארץ, אך עליכם לוודא שיש במקום מרחב מוגן למקרה הצורך ולהכיר את ההנחיות להתנהגות בזמן אזעקה כשאתם שוהים בחוץ או ברכב.

5.אני שומרת על אחי הקטן בן ה-10 והוא בוכה בכל פעם שיש אזעקה. כיצד ארגיע אותו?

תשובה: חשוב לקיים עימו שיחה ולהסביר לו את המצב בהתאם לרמת ההבנה שלו. שיחה זו צריכה להתבצע על ידי הוריכם בשעה שאין אזעקה. בזמן האזעקה תוכלי לתת לו דוגמא של התמודדות ושל קור רוח, זה יסייע לו בהתמודדות. כמו כן, אמרי לו שזה טבעי לפחד ותרגלי איתו טכניקות להרגעה עצמית כמו נשימות איטיות והרפיית שרירים.

6.אני וחבר רוצים לארגן את המקלט השכונתי. מה חשוב שיהיה בו?

תשובה: זו יוזמה ברוכה. ראשית, באיום הנוכחי חשוב שהמקלט יהיה נגיש, כך ששום דבר לא יפריע בדרך כשאנשים נכנסים בריצה פנימה. גם את פנים המקלט חשוב לפנות מציוד המקשה על נוכחות של אנשים רבים. כמו כן יש לוודא שחלון המקלט ודלת המקלט ניתנים לסגירה. בתוך המקלט חשוב שיהיה מים, משחקים לילדים, אמצעי תקשורת, תאורת חירום וערכת עזרה ראשונה. אפשר להוסיף מזרונים וכריות או כיסאות על מנת שיהיה נוח לשהות במקלט לאורך זמן במידה שיהיה בכך צורך.

7.אני אמור לטוס לחו"ל עם חברים, האם זה בטוח?

תשובה: מומחים מבצעים כל העת היערכות מצב באשר ליעדי הטיסה אליהם ישראלים יכולים לטוס בבטחה. אם הטיסה לא בוטלה, סימן שאין צורך בהערכות מיוחדת. באשר לבחירת היעד, מומלץ להתעדכן בימים אלו עם משרד החוץ ולבדוק אם יש הגבלות מסוימות.

8.אני מדריך בקייטנה, האם לעודד את הילדים לדבר על המצב?

תשובה: אין צורך לעודד את הילדים לשיח כזה, אלא אם כן יש תחושה של רצון מצידם לדבר. חשוב כמובן לבצע אוורור רגשות לאחר הישמע אזעקה, אך ביומיום מומלץ להתרכז בפעילויות של כיף שמסייעות לעשות הסחת דעת מהמצב.

9.האם המצב גורם לביטול הופעות שמתוכננות בארץ?

תשובה: לצערנו יש ביטולים רבים של הופעות אמנים מחו"ל. ניתן להתעדכן באתרי התרבות הרלוונטיים.

10.אני רוצה לארגן מסיבה של 500 איש בבריכה במרכז הארץ. כיצד להיערך לכך?

תשובה: חשוב לוודא שיש מבנה בקרבת מקום היכול לשמש כמרחב מוגן למקרה של אזעקה, שהמרחב המוגן יכול להכיל את כל הנוכחים ושכולם יספיקו להגיע אליו בפרק הזמן העומד לרשותכם.