דאגה. אובמה
דאגה. אובמהרויטרס

מבצע "צוק איתן": נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח הערב (ראשון) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו הפסקת אש מיידית.

הנשיא האמריקני הדגיש בפני נתניהו כי ארה"ב מגנה בתוקף את ירי הרקטות של חמאס והבהיר כי לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני מנהרות הטרור. בשיחה עם נתניהו הביע אובמה דאגה ממספר ההרוגים הישראלים והפלסטינים וכן מהמצב ההומניטרי בעזה.

אובמה דרש מראש הממשלה להסכים לאלתר להפסקת אש הומניטרית, ללא תנאים, שתוביל להפסקה קבועה של הלחימה על בסיס ההבנות שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן" ב-2012.

הנשיא האמריקני אמר כי הוא תומך ביוזמה המצרית וחזר על החשיבות של הבטחת ביטחונה של ישראל, הגנה על אזרחיה ופתרון המשבר ההומניטרי ברצועה. אובמה הבהיר כי כל פתרון ארוך טווח יהיה חייב לכלול פירוק ארגוני הטרור מנשקם.

בתוך כך, שרי הקבינט המדיני ביטחוני מכונסים כבר שעות ארוכות בקריה בתל אביב. הם דנים בהצעה להפסקת אש ובאפשרות של המשך המבצע הקרקעי כדי לפגוע באיום המנהרות

ח"כ דני דנון (הליכוד), סגן שר הביטחון לשעבר, אמר בתגובה לדרישה של אובמה להפסקת אש ללא תנאים כי "צריך הפסקה מהאש שמגיעה מהכיוון של אובמה והממשל בוושינגטון, כמו שארצות הברית נלחמה בנחישות בטליבאן יש להמשיך ולהכות בחמאס ולהשמיד את תשתית המנהרות".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) מתחה גם היא ביקורת על הממשל האמריקני ואמרה כי "לא רק מנהרות ופירים נחשפים ב'צוק איתן'. גם פניהם האמיתיות של מי שאמורים להיות ידידינו נחשפות". לדבריה "כשהנשיא אובמה ושר החוץ שלו קרי מתייצבים פעם אחר פעם בצד של ציר-הרשע-האיסלאמי, הם מאבדים לחלוטין את מעמדם כ'מתווכים הוגנים' בסכסוך".