מנסה להרגיע. אובמה
מנסה להרגיע. אובמהFlash 90

יורם אטינגר, מומחה ביחסי ישראל-ארה"ב ומי שכיהן בעבר כציר ישראל בארה"ב, מספר בראיון לערוץ 7 מדוע היחסים בין המדינות לא נפגעו, למרות המלחמה.

"ארה"ב לוחצת על ישראל כי זוהי תפיסת עולמה", פותח אטינגר. "הלחצים הם ביטוי לתפיסת עולמו של הנשיא אובמה שמאז מערכת הבחירות הראשונה שלו ב- 2008 דבק בגישה לפיה 'עם אויבים מדברים, אויבים לא מדבירים'. תפיסת עולמו דוגלת ביוזמות רב לאומיות ולא ביוזמות חד צדדיות".

אטינגר מסביר, כי "אובמה רואה באסלאם בכלל ובאחים המוסלמים בפרט גורם חיובי בכל הקשור לארה"ב. לכן, למשל, ביולי 2009 כשהגיע למצרים הוא התעקש שהאחים המוסלמים יוזמנו להרצאה שלו ואף ישבו בשורות הראשונות. באותה ההרצאה אובמה תקע סכין בגבו של מובארק, ואחרי שסיסי נבחר להיות הנשיא, אובמה לא הסתיר את אכזבתו ומאז ועד היום הוא לא רואה בסיסי מנהיג לגיטמי במאת האחוזים, ועדיין מנסה להשפיע עליו לתת לאחים המוסלמים להתמודד בזירה הפוליטית".

"התייחסותו של אובמה למלחמה הנוכחית בעזה היא גם פועל יוצא של ההנחה שלו שנושא הפלסטיני הוא שורש זעזועי המזרח התיכון, בעיה שאם לא תיפתר העולם כולו יהיה בצרה", אטניגר מוסיף להסביר. "יש לציין שבכל ההקשר הזה ישראל משחקת תפקיד משני, והוא במידה רבה נאלץ לעשות דברים לשדרוג הקשר עם ישראל, וכשהוא עושה את זה - הוא לא עושה את זה מיזמתו אלא 'כמי שכפאו שד'".

לדבריו, "נתניהו לא אומר כן לאובמה משום שיש פער גדול בין תפיסת עולמו של אובמה לבין תפיסת העולם של ישראל ונתניהו. גם כשמדובר על הפסקת-אש התנאים, הנסיבות שונות וההגדרות המילונאיות בין המילונים של השניים שונה. ולדעתי, אין שום קשר בין מה שאומר אובמה למציאות במזרח התיכון".

מה המלחמה הזאת תגרום ליחסי ישראל – ארה"ב, זה יוכל להשתנות?

"אסור להקיש מעמדת נשיא אמריקאי ליחסים בין שתי המדינות, אין ספק שלנשיא יש השפעה גדולה, אבל חשוב להיות ערים למבנה הממשל האמריקאי, ובראשונה להבין שהנשיא הוא זרוע אחת מבין שלוש זרועות הממשל. הקונגרס על שני בתיו הוא בעל עצמה שקולה לזו של הנשיא, הן בנושא פנים והן בנושא החוץ והביטחון. זה ברור שהקונגרס רוצה לעסוק יותר בנושא הפנים כי שם בוחריו בוחנים אותו, אבל הוא נדרש לעסוק בנושא חוץ וכאשר הוא עושה את זה הוא מגלה שרירים שקולים לעצמה של הנשיא, ולכן, הן במקרה של אובמה והן במקרה של בוש האב ומזכיר המדינה בייקר שהיו עוינים את ישראל - אנחנו רואים שלמרות זאת היקף שיתופי הפעולה נוסקים לגבהים חסרי תקדים".