הבית שנפגע מרקטה במועצה האזורית שער הנגב
הבית שנפגע מרקטה במועצה האזורית שער הנגביוני אביאני

ראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, מבין לליבם של תושבים וקהילות בשטחי המועצה שלו שמתקשים לקבל כלשונה את הודעת ראש הממשלה ושר הביטחון המבקשים להשיב את הדרום לשגרה בעוד הלחימה נמשכת.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר שוסטר כי לא מדובר באמירות גורפות אך יש הרבה תושבים ששומעים על הנחיות שמבקשות להציג חזות של חיים תקינים כשהחיים אינם כאלה, תחושה של חזרה לשגרה כאשר השגרה טרם הגיעה. "הדבר המרכזי הוא לא חוסר האמון בצה"ל כמו הקושי הגדול להסכים למציאות שבה יורים עלינו".

"אנחנו במערכה כוללת ובמערכה כוללת גם הצבא וגם האזרחים מושקעים. הבעיה שלנו היא שיותר מדי שנים המלחמה הזו של ישראל בחמאס הייתה נחלתם הבלעדית כמעט של תושבי עוטף עזה והיום מה שרואים זה שבחלקים המאויימים יותר התושבים אומרים 'עד כאן'. אנחנו לא יכולים לקבל סיטואציה של ירי ללא תוחלת וגבולות".

שוסטר מציין כי הוא מבין את רצונה של הממשלה להשלים את הסוגיה אך הוא גם מודע לכך ש"אין כלים חד משמעיים לגמור את הבעיה בטח לא מיד ולכן נגזר על מי שחי כאן להבין שזו המציאות וזו מציאות לא פשוטה".

לנוכח הבנה זו מקבל שוסטר את ההחלטות של התושבים, החלטות שמשתנות מקהילה לקהילה, חלק נשארים, חלק עוזבים וחוזרים, חלק חוזרים בחלקם וחלק מעדיפים להישאר כעת צפונה יותר, "כל קהילה מגבשת דרכי התמודדות. אין כאן הוראת מדינה. אנחנו מגבים כל החלטה של הישובים והמשפחות ומסייעים ככל האפשר לעבור את התקופה הקשה הזו".

"אנחנו מודעים לכך שהממשלה והצבא מאוד היו רוצים להגיע לשקט והרתעה וסיום האיום המתמשך הזה אבל זה לא נראה בשטח מהמקום שלנו. הירי נמשך ושקט זה כשיורים עלינו פחות", אומר שוסטר.

באשר לשנת הלימודים המתקרבת ועשויה לסבך את המציאות עוד יותר אומר שוסטר כי אכן הדברים, במידה ויימשכו כפי שהם, עשויים להיות מורכבים הרבה יותר ו"צריך לקחת בחשבון שהסתיו מתקרב ויתכן המשך לחימה גם בספטמבר ואם זה מה שיקרה נבחן חלופות למי שלא יהיה באזור".

עוד נשאל שוסטר על היחס לאותם שהתייחסו באדישות יחסית להתרעות התושבים מאיום המנהרות. לדבריו הוא עצמו עוסק בעבר רק לצורכי חקר אקדמי או ללמוד ממנו לעתיד ואכן ברור שישנם פערים בין התייחסות המדינה ודרישות התושבים והיום קיימת הבנה רבה יותר לדרישות הללו. זאת לא רק בנושא המנהרות אלא גם בנושא תקני רכזי הביטחון שעד לא מכבר היו לקראת קיצוץ על פי החלטת משרד האוצר.