נתניה: חגיגה של עלייה וקליטה צרפתית

ההסתדרות הציונית העולמית ערכה היום (ראשון) זאת השנה השלישית, בשיתוף עם עיריית נתניה, יריד מיוחד המעודד עלייה לישראל ולנתניה בפרט וערב מחווה מוסיקלי לקהילה היהודית-צרפתית.

היריד התקיים בכיכר העצמאות החדשה בנתניה, ששודרגה ככיכר האינטראקטיבית הראשונה בישראל, המציעה חווית תוכן רב-חושית. היריד הייחודי אפשר לתיירים ציוניים מצרפת בעלי פוטנציאל עלייה לארץ, לקבל מידע מעודכן ואיכותי על מגוון מסגרות ותכניות קליטה וכן כלים ועצות לעולים החדשים הטריים כמו כיצד להתמודד עם קשיי ההסתגלות כתושבים חדשים בישראל ועצות נוספות.

מתחילת שנת 2014, חל גידול של 350% במספר היהודים מצרפת שמבקשים להגיע לישראל. עד סוף השנה צפוי לעמוד מספרם הכולל של העולים מצרפת על כ- 5,000 איש. בשנת 2013 בין החודשים ינואר-יוני, עלו לישראל 811 עולים מצרפת באותה התקופה בשנת 2014 עלו לישראל 2,800 עולים מצרפת.

נתון זה מצביע על גידול משמעותי במספר העולים לישראל, בהשוואה לשנה הקודמת. בנוסף, הערים המועדפות על העולים מצרפת הן נתניה, תל אביב , אשדוד, ירושלים ורעננה.

עשרות גופיים ציבוריים ומסחריים השתתפו ביריד תחת מתחם אחד שהכיל מעל ל- 30 דוכני הסברה. כל החברות הציגו פרויקטים, תוכניות ומיזמים מיוחדים ואטרקטיביים לקהילת העולים החדשים דוברי השפה הצרפתית.

התיירים מצרפת קיבלו מידע אודות שירותים הניתנים ע"י מוסדות ציבוריים חשובים כמו תנאים סוציאליים מביטוח לאומי, מערכות החינוך והרפואה, ייעוץ כלכלי ומשפטי, חשיפת מגוון האפשרויות ללימודים גבוהים וקורסים שונים במסלולים מיוחדים במוסדות להשכלה גבוהה, הכרת שוק העבודה ומגוון המשרות המותאמות במיוחד וניתנות ע"י לשכת התעסוקה, חברות כוח האדם ומעסיקים פרטיים.

נציגי מנהל החינוך של עיריית נתניה הציגו בפניי התיירים מסלולים מגוונים וייחודיים המיועדים לילדי העולים בבתי הספר ובגנים ברחבי העיר. בנוסף, התיירים הציוניים נחשפו לחברות ציבוריות אשר בעזרתן יוכלו לקבל שירותים מסחריים כגון: קבלת ייעוץ לדיור ונדל"ן וחשיפה לפרויקטים אטרקטיביים לעולים החדשים ומשרדי התיווך והיזמים השונים. היריד איפשר לתיירים להכיר את המערכת הבנקאית בישראל ובאמצעות הנציגים השונים לקבל ייעוץ ומידע בנוגע למסלולי משכנתא, מסלולי השקעה ועוד.

השנה ניתן גם ייעוץ ייחודי לאנשי גיל הזהב והפנסיונרים בנוגע למגוון האפשרויות הרב העומד בפניהם – כחלק מיוזמה חדשה המעודדת עלייה בין-דורית של כל חלקי המשפחה. כדי לחזק את זיקתם של התיירים מצרפת למדינת ישראל נערכה הכרות עם נציגיהם של ההסתדרות הציונית העולמית, התאחדות העולים, נציגי הסוכנות היהודית, נציגי "פרויקט מסע" נעל"ה, ועוד.

במהלך היריד נהנו המשתתפים ממגוון פעילויות אינטראקטיביות: בימת אומנים מקומיים, שידור חי ברדיו הצרפתי, אמני קריקטורות, מתחמי משחק לילדים, שחקנים בלבוש דמויות ציוניות (הרצל) ודמויות מהתרבות הצרפתית ועוד.

המופע המרכזי התקיים בבמה המרכזית בכיכר העצמאות, בהנחיית שמעון פרנס ובהשתתפות האמנים: חיים משה, ירדנה ארזי, שימי תבורי, להקת 'פטיט פלייר', דורון מזר, אילנה אביטל, קטלין רייטר זוכת העונה הראשונה של 'the Voice' ישראל, להקת חיל החינוך ויוני רועה. המופע שודר בשידור חי בגל"צ.

לדברי ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, "העיר נתניה גאה להגשים את החזון הציוני הלכה למעשה ולהוות בית ליהודים מכל העולם הבוחרים לעלות לישראל ולגור בנתניה. העיר, המכונה גם הריביירה של ישראל, התברכה בקהילה ענפה של יהודי צרפת - הבוחרים לבנות בה את ביתם ולבלות בה את חופשתם. אנו מודים לכם – יהודי צרפת בעבר ובהווה ושמחים על הרחבת הקהילה המקומית".

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות, בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, אמר כי "לאור הצלחת יריד העלייה בשנה שעברה והאנטישמיות הגואה בצרפת אני קורא ליהודי צרפת לעלות לארץ, כאן זה הבית שלנו. רק אתמול דווח על יהודייה קשישה מהעיר מרסיי בצרפת שהוכתה קשות על ידי אנטישמים שקראו לעברה 'יהודייה מלוכלכת, את לא בעזה, אני אהרוג אותך ואת המשפחה שלך'.

"היום, כאן, יותר מתמיד, אנחנו מזכירים ליהודי צרפת וליהודי העולם שמדינת ישראל היא ביתו הלאומי של כל יהודי באשר הוא. לשונאינו אנו מזכירים – יש לנו מדינה יהודית, חזקה, כאן בארץ ישראל, ואנחנו נחיה כאן לנצח''.