סייעו להתבוללות. מלכיאור
סייעו להתבוללות. מלכיאור פלאש 90

בדברים תקיפים מבקר הרב מיכאל מלכיאור את תנועת להב"ה והעומד בראשה בעקבות המחאה מול חתונתם של מורל ומחמוד.

את הדברים אומר הרב מלכיאור בשיחה עם יומן ערוץ 7 ובה התייחס למנשר המכון הישראלי לדמוקרטיה נגד אלימות וגזענות, מנשר עליו חתם יחד עם שורת אישי ציבור יהודים וערבים.

לדבריו העילה להוצאתו של המנשר כמו גם לקיומו של כנס מיוחד בו השתתף ובסופו גובש המסמך היא תחושה של אנשים רבים לפיה יחסי יהודים וערבים בישראל נמצאים בשפל חסר תקדים. לדבריו את ימי 'צוק איתן' עברו שתי החברות באופן שונה לחלוטין ובעוד החברה היהודית חרדה ודואגת לגורל תושבי עוטף עזה והלוחמים במבצע הרי שזו הערבית מתמקדת בהרס שברצועת עזה כפי שהוא ניבט ממסכי הטלוויזיה הזרה.

הרב מלכיאור נשאל אודות הנפת דגלי דאעש בכפרים ערבים כמו גם הנפת שלוש אצבעות על ידי ערבים ישראלים רבים בתקופת החיפושים אחרי שלושת הנערים החטופים. לדבריו לא נכון לקחת כל מקרה לקיצוניות ולא נכון לראות בכל שני אנשים שמניפים דגל של דאעש או מביעים שמחה על חטיפת הנערים ככאלה המבטאים את עמדתם של מיליון וחצי ערבים המתנהלים כאזרחים נאמנים למדינה.

לדברי הרב מלכיאור הוא עצמו שוחח בקיץ האחרון עם אלפי ערבים ולא נתקל באחד מהם השמח על חטיפת הנערים. הוא גם מזכיר את התפילות המשותפות של יהודים וערבים למציאתם. "הקו האדום הוא הגזענות. אנחנו לא יכולים לקבל מציאות שבה בירושלים היו לינצ'ים כלפי אזרחים ערבים", הוא אומר וכשהוא נשאל אודות מעשים חוזרים ונשנים של יידוי אבנים ובקבוקי תבערה בירושלים ובערים מערובות רבות ברחבי הארץ על ידי ערבים לעבר יהודים הוא מדגיש כי המנשר כמו גם עמדתו שלו שוללים אלימות מכל סוג שהוא כמו גם גילויי אנטישמיות.

עם כל זאת לטעמו עלינו כיהודים המהווים רוב במדינת ישראל לעמול במיוחד להשכנת רוגע ושקט ברחוב הישראלי. "זו אחריות שלנו. אנחנו צריכים לדאוג קודם כל לחינוך שלנו. כל ביטוי של סנאה ואנטישמיות פסול וצריך לעקור אותם מקרבנו".

בהמשך הדברים התבקש הרב מלכיאור להתייחס לחתונתם של מורל ומחמוד, אירוע שזכה לתגובות סוערות משני הכיוונים, הבעד והנגד. אירוע החתונה אמנם התרחש לאחר קיומו של מפגש האישים וחתימת המנשר נגד גזענות ועם זאת התבקש הרב מלכיאור להתייחס.

בתגובה לאירוע זה ביקר הרב מלכיאור בחריפות רבה את ארגון להב"ה ומחאתו מול החתונה. "הדברים ברורים ופשוטים. ברור שכיהודי וכרב אני נגד נישואי תערובת, אבל אין מי שקידם נישואי תערובת עד כדי כך שהביאו את נשיא המדינה ואנשים הגונים וטובים כמו נשיא המדינה, יותר מהמפגינים הקיצוניים והמטומטמים האלה שלצערי גם מקבלים במה רחבה אצלכם בערוץ 7. אין מי שקידם את זה במשך כל שנות קיום המדינה מהמפגינים הרעים הללו".

עוד הוסיף ואמר כי מטרת המאבק בנישואי תערובת, מאבק המוכר לו כרב בקהילות בחו"ל וכמי שהיה שר לענייני תפוצות, לא תקודם כך. "לא ככה נאבקים בנישואי תערובת אלא כך מחזקים נישואי תערובת".

באשר לטענתו של בנצי גופשטיין, יו"ר להב"ה, אתמול בערוץ 7 ולפיה איש אינו לוקח לטיפולו את הטיפול בסוגיית ההתבוללות בתוך הארץ ומבחינתו מוטב היה לו מבקריו היו מטפלים בנושא בדרכם ומגיעים להישגים ואילו הוא היה מתפנה לעיסוקים אחרים. הרב מלכיאור קובע בתגובה כי את העבודה מול נושא ההתבוללות יש לבצע באופן של חינוך וחיזוק הזהות היהודית ולא באופן הזה שבו בוחר גופשטיין ש"שם את הזרקורים על התופעה הזו והביא את נשיא המדינה ואת ראש הבית היהודי לצאת ולתמוך בנישואין האלה. מה הוא השיג בדבר הזה? מה הוא קידם בכך את העבודה מול נישואי תערובת? אנשים פתאום חשובים שזה נראה יפה ונאור. הוא קידם מה שאיש לא עשה. הוא יבוא חשבון עם ריבונו של עולם על מה שהוא עשה בדברים הנוראיים והגזעניים האלו שכל החבורה הזו של בן גביר והקיצוניים שונאי הערבים הללו שחושבים שבדרכם הם נאבקים בנישואי תערובת".

לדבריו מדובר בשילוב בין גזענות לנישואי תערובת ושנאת ערבים, "הכול מתחבר יחד ליצירת פרובוקציות ואז פתאום אנשים הגונים יוצאים כאילו הם בעד נישואי תערובת. אני בטוח שנשיא המדינה הוא לא בעד נישואי תערובת, אבל זה מה שיוצא מכל הסיפור. זה לא רק פה. כך זה בכותרות בכל העולם. ראיתי את הסיפור הזה ככותרות בכל העולם וזה מה שהם הצליחו לעשות – הם יצאו בהפגנה גזענית והנשיא יצא ובירך את הזוג...".

הרב מלכיאור נשאל אם לא ניתן להגדיר גם מהלך חינוכי נגד נישואי תערובת כגזענות, גם אם כזו הנשמעת מעודנת ומעונבת יותר מאמירתו של בנצי גופשטיין. לדברי הרב מלכיאור היהדות אינה גזענית והביטוי של עם בחירה אינו אומר שהיהודים טובים יותר אלא שתפקידם בעולם הוא קיום מצוות והעם גאה לקיים את מצוות התורה ולשאת בכך את תפקידו בעולם כשם שלעמים אחרים יש תפקידים משלהם בעולם.

כשנשאל אם לטעמו יש להתעלם ולא למחות כאשר בת ישראל עומדת להינשא לערבי, השיב כי יש להערכתו דרכים להידבר איתה אם דרך בני משפחה או רב שהיא מקורבת אליו, "אם היא הייתה מקבלת חינוך כמו שצריך אולי אם הקהילה של הייתה מדברת איתה התוצאה הייתה אחרת. אני לא מכיר את הנסיבות אבל זו הדרך שבה צריך לעבוד. זו הדרך שבה עשו במשך דורות. לא היה מעשה שכל כך קידם נישואי תערובת ונישואי יהודים וערבים מאז קום העם היהודי כמו המעשה שהם עשו".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו