מקווה בגבעת אבני
מקווה בגבעת אבניבאדיבות המועצה לישראל יפה

המקוואות פינס בתל אביב, יסמין בגדרה, בן גוריון בכפר סבא, קצרין, קריית האמנים ברמלה, חתם סופר בעמנואל, מקווה ד' באופקים והמקוואות באליכין, גילת, גבעת אבני, כפר הרא"ה ועוצם הם המקוואות הכי שווים בישראל, כך עולה מסקר שבוצע על ידי המועצה לישראל יפה, בחסות המשרד לשירותי דת, במטרה להעלות את המודעות של נשים ביכולתן לבחור לאיזה מקווה ללכת.

אחת מתחנות החיים של כל אישה יהודיה היא טבילה במקווה. עבור חלקן מדובר בחוויה חד פעמית לפני החתונה, המלווה לעיתים בחשש מפני הלא ידוע, ועבור חלקן זהו נוהג חודשי. כמו בכל תחום בחיים עומדות לרשות הנשים שתי אפשריות, האחת פרטית והשנייה ציבורית אולם בשעה שתג המחיר לביקור במקווה פרטי אינו תורם להורדת מפלס הבזבזנות לפני החתונה, כדאי לבחון את האופציה המתאימה יותר לכיס שצריך לעמוד בהוצאות של החתונה.

מחיר טבילה במקווה ציבורי הוא צנוע יותר ויסתכם בעשרות שקלים ועל מנת לאפשר לנשים לבחון את רמת השירות, הניקיון והתמורה לכסף, ערכה המועצה לישראל יפה את הסקר.

במהלך החודשיים האחרונים בדקו מתנדבי המועצה 111 מקוואות ציבוריים, רובם היו בטווח איום הרקטות בזמן מבצע צוק איתן. בראש צוות השיפוט עמדו הרבנית ענבל מלמד, הרב צפניה דרורי ויו"ר חבר המועצות הדתיות, שלמה תנעמי. המתנדבים סקרו את החזות החיצונית והפנימית של המקווה, נוחות השימוש, נגישות לנכות, בטיחות המבנה, ניקיונו וטיב השירות. כמו כן, נבדק תחום איכות סביבה, כמו חיסכון אנרגטי, הפרדת אשפה וחיסכון במים.

סגן השר במשרד לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, אמר כי "המטרה של המשרד לשירותי דת ביוזמה זו לחדד את החשיבות שבשיפור התנאים והשירות הניתנים בכלל המקוואות ברחבי הארץ".

דבורה אייפרמן, מנהלת אגף מבני דת במשרד לשירותי דת, אשר יזמה את התחרות ציינה, כי "רק על ידי מודעות לחשיבות תחזוקת המקווה והשירות הניתן בו נצליח לתת יותר כוח לנשים ולאפשר להן לקיים את מצוות הטהרה על פי הדגשים החשובים להן".

סמנכ"ל המועצה לישראל יפה, ויצמן משיח, אמר "אנו שמחים לתרום את חלקנו על מנת לאפשר לנשים לקבל שירות ציבורי ראוי, המקפיד על ניקיון, נגישות לנכות ופרטיות גם בתחום זה". לדברי משיח, "אנו מקווים שההירתמות והמחוייבות של המשרד לשירותי דת ליוזמה זו תביא לשינוי חיובי בתחום זה".


צילום: באדיבות המועצה לישראל יפה