זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: פלאש 90

מתבצרים בעמדות: השבוע התחדשו השיחות העקיפות בין ישראל לארגון הטרור חמאס על הפסקת אש קבועה ברצועת עזה, אבל נראה שהחלק החשוב שלהן יתקיים רק לאחר חגי תשרי.

המצרים זימנו את השיחות במקור ליום רביעי בערב, אך כשהבינו שהתאריך בעייתי בשל ראש השנה, הקדימו את השיחות ביממה. הנציגות הישראלית ממשיכה להיות מורכבת ממי שהובילו את ההסכמות בתום מבצע 'צוק איתן'. במערכת המדינית אין שום כוונה שהשיחות הללו יובילו במהירות להכרזות. כל סעיף שיועלה לדיון, אומרים גורמים מדיניים, עלול לגזול זמן רב של ויכוחים מול חמאס. הגורמים הוסיפו כי המשא ומתן בקהיר, שסביר להניח שיימשך מיד לאחר החגים, יציב כתנאי בסיס את דרישות הביטחון של ישראל. לפי שעה, הפערים בין הדרישות של חמאס לפשרות שישראל מוכנה להגיע אליהן גדולים מאוד ואולי אף בלתי ניתנים לגישור.

אחד היחידים שהתבטא השבוע בנושא הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, זאב אלקין, שאמר לערוץ 7 כי "המוטו שאמור להוביל את המשא ומתן הוא המדיניות שננקטה עד כה, ולפיה קיימת נכונות לתת לעזה לכל היותר את מה שהיה לה לפני המבצע. בכך יובהר כי אסור שחמאס יגיע להישג כלכלי כלשהו כתוצאה מכך שירה עלינו טילים. אם נסכים לאפשר להם הישג כלשהו, זה יהיה רק עניין של זמן עד שיירו שוב". אלקין טען עוד כי מטרת השיחות בקהיר היא לעסוק בהתנהלות היומיומית הבעייתית ברצועת עזה, ולהבטיח שחמאס לא מנצל את הציוד שנכנס לעזה לשחזור היכולות הצבאיות שלו.

בצד הפלשתיני כלל לא מתרגשים מהשיחות, שכן שם יודעים שאין להם מה להפסיד אלא רק מה להרוויח. הדובר הבכיר של חמאס, סמי אבו-זוהרי, הצהיר כי השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס שיתקיימו בימים הקרובים, נועדו לקבוע לוח זמנים למשא ומתן שיחל רק לאחר החגים. גורמים נוספים בחמאס אישרו כי הם אינם מצפים להתפתחות משמעותית לפני תום חגי תשרי. עם זאת סגנו של חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק, אמר שהמשך הסגר על עזה יכול לגרור בקלות את פתיחתה של מערכה צבאית חדשה בגבול הדרום.