התפיסה לגבי רכישה והשכרת משרדים או מבנים לוגיסטיים בתוך פארק תעשייה, הולכת ונטמעת אל תוך הבנה כללית של המשק הישראלי שהקמת פארקים תעשייתיים בפריפריה יכולה לתרום גם לפיתוח הפריפריה וגם כפיתוח עסקי אסטרטגי.

כך למשל, מי שמכיר את פארק התעשייה קיסריה יכול לראות בברור איך הפארק עוזר לצמיחה אזורית, בדמות יותר ויותר משפחות המגיעות לקיסריה לא רק בשביל ההופעות המפורסמות של קיסריה, אלא בשביל לגור בעיר שהולכת ומתפתחת.

בפארק התעשייה קיסריה, התחשבה מנהלת הפארק בעת בנייתו, בתושבי הסביבה והקימה את תחנת הרכבת האזורית בתוך הפארק. תחנת רכבת זו מקלה על העובדים בפארק ועל כל תושבי אזור קיסריה והערים שבסביבה את ההגעה לאזור.
אך לא רק פיתוח אזורי ועירוני הביא הפארק לקיסריה, אלא גם פיתוח עסקי- אסטרטגי. הפארק מצליח לשלב בהצלחה בין חברות גדולות כקטנות מתחומי עיסוק רבים. הימצאותן של כל החברות הללו תחת מטרייתו הנרחבת של הפארק, מסייעת ביצירת סינרגיה ביניהן ופיתוח טכנולוגי משותף.

יתרונות נכסים המרכיבים את פארק התעשייה
השכרה או קנייה של שטח מסחרי, משרדי או תעשייתי בתחומי הפארק, נושא בחובו יתרונות רבים. בחרנו לציין 2 יתרונות ו- 2 חסרונות שחשוב לדעת עליהם.  נתחיל ביתרונות:

  •  פארק התעשייה, ממוקם בקרבתם של כבישים ראשיים. הפארק נמצא בין כביש 2 לכביש 4  ולא רחוק מכביש 6. בנוסף, הפארק נגיש גם להגעה בתחבורה ציבורית- תחנת רכבת מצויה בתוך פארק התעשייה ועומדת פתוחה לרשות המבקרים והעובדים במקום עד שעות הערב. כנהוג בפארקי תעשייה רבים, לרשות העובדים והמבקרים עומדת חניה רחבת ידיים שאינה כרוכה בתשלום וכן קיימים מתחמים מיוחדים לפריקה וטעינה של סחורות לעסקים הזקוקים לשירותים אלו.

    מיתוג – פארק התעשייה, לאורך שנות קיומו, בנה לעצמו מוניטין של מתחם אשר מכיל חברות מתקדמות, פורצות דרך ויוצאות דופן ובעלות יוקרה עסקית. בהצטרפותן של חברות חדשות לפארק התעשייה, הן מקבלות את המוניטין הזה ונכנסות לסביבה מאתגרת ומלאת השראה שיכולה רק לתרום לפיתוחן.

חסרונות נכסים המרכיבים את פארק התעשייה
למרות היתרונות הבולטים שיש בהשתייכות לפארק תעשייה, קיימים גם חסרונות ואלו שניים מהם:

  • רכישה או השכרה של נכס בתוך פארק תעשייה, ובייחוד ביוקרתיים מביניהם דוגמת פארק תעשיה קיסריה, כוללת תשלומים נלווים כגון אחזקת מבנים, שמירה, פיתוח תשתיות ועוד. תשלומים אלו אומנם משמרים את הנכס ושוויו אך לא תמיד משתלמים לבעלי החברות אשר חלק מהרווח שלהם נאבד כאשר הם נדרשים לעלויות תחזוק גבוהות בכל חודש בחודשו.

    פרוצדורות משפטיות -  כל החברות הנמצאות בתוך פארק התעשייה או מעוניינות לרכוש שטח או להשכיר שטח במסגרתו, כפופות להסכם אחיד הנחתם מראש ובו התנאים הקבועים שהציבה מנהלת הפארק. מדובר בחוזה שיכול להיות מגביל או בירוקרטי מאוד עבור חברות בתחילת דרכן ולכן כל חברה הרוצה להיכנס לפארק התעשייה צריכה לקחת בחשבון את המגבלות הכלולות בהסכם זה.

לסיכום, ניתן לומר כי פארק תעשייה טומן בחובו יתרונות וחסרונות כאחד לחברות המעוניינות להצטרף אליו. לחברות קטנות בתחילת דרכן יתכן והעלויות והפרוצדרות המשפטיות יהוו מכשול של ממש אך לחברות גדולות יותר, מדובר בהזדמנות פז להצטרף לסביבה איכותית ובעלת מוניטין טוב שיכולה לתרום להתפתחות החברה קדימה וליצירת שיתופי פעולה יוצאי דופן עם חברות אחרות השוכנות במתחם. בכל מקרה, בטרם גיבוש ההחלטה הסופית בנושא, מומלץ לנסוע ולבקר בפארק ולהתרשם ממנו גם בעיניים.