מדאיג. אפרתי
מדאיג. אפרתיצילום: הכשרה

חוק מע"מ אפס טרם אושר, אבל בינתיים הוא יוצר מציאות מדאיגה בשוק הנדל"ן, שבאה לידי ביטוי בצלילה חדה בביקוש לדירות.

כך קובע יוסי אפרתי, סמנכ"ל השקעות בחברת הביטוח 'הכשרה', בסיכום שפרסם לרבעון השלישי לשנת 2014 ותחזית לחודשים הקרובים

"על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו מסתמנת ירידה חדה במכירת דירות חדשות כאשר ב-8 החודשים הראשונים של השנה רכש הציבור 13,270 דירות חדשות - ירידה של 22.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש אוגוסט בלבד נמכרו כ-1500 דירות חדשות, ירידה של 31% לעומת חודש אוגוסט אשתקד", נכתב בסקירה של מחלקת ההשקעות ב'הכשרה'.

עוד נאמר בסקירה, כי "הביקוש לדירות חדשות נפגע בעיקר מהמתנת זוגות צעירים רבים ליישום חוק מע"מ אפס של שר האוצר לפיד. מגמה זו צפויה להימשך עד ליישום החוק או עד להפלתו וגורמת בינתיים לעליית מלאים של דירות חדשות שטרם נמכרו דבר כשלעצמו מעלה את הסיכון לענף הנדל"ן שכן ענף זה מתבסס בעיקרו על מימון כתוצאה ממכירות מוקדמות".

חלק נרחב בסקירה מוקדש לנעשה בכלכלות ארה"ב ואירופה, לצד המלצה להגדיל את החשיפה לשוק המניות בארה"ב.

"בארה"ב הכלכלה ממשיכה לצמוח בעוד אירופה דורכת במקום. הכלכלה בארה"ב צמחה ברבעון השני בשיעור שנתי גבוה של 4.6% זאת לעומת נתוני אומדן שהצביעו על עליה של 4.2%. מכירות של בתים חדשים בארה"ב עלו ב-18% בחודש אוגוסט ומדד אמון הצרכנים עלה ל-84.6 נק' בחודש ספטמבר עלייה זו באמון הצרכנים תומכת בנתוני הצריכה הפרטית שעלו בשיעור של 2.5% וזאת בהמשך לגידול של 1.2% ברבעון הראשון. שיעור האבטלה ירד אל מתחת ל-6% וניצב על רמה של 5.9% ,הרמה הנמוכה ביותר מאז 2008 וגם מספרם של דורשי דמי האבטלה בספטמבר המשיך וירד. לאור המשך שיפור הנתונים בארה"ב אנו ממשיכים להמליץ על הגדלת החשיפה לשוק המניות בארה"ב ובעיקר דרך מניות המעגל השני של חברות בינוניות וקטנות שעד עתה נהנו פחות מהעלייה בשווקים שם".

"באירופה בשונה מארה"ב אנו לא רואים התאוששות קרבה והבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית לשפל היסטורי של 0.05% כאשר הריבית על ההפקדות ירדה ממינוס 0.1% לרמה של מינוס 0.2% כמו כן הודיע הבנק המרכזי על רכישת אג"ח מגובות נכסים ובאותה נשימה הודיע נשיא ה-ECB מריו דראגי כי הבנק ינקוט בצעדים ככל שיידרש על מנת לתמוך בכלכלה האירופית. בגרמניה ,הכלכלה הגדולה בגוש האירו,התוצר לרבעון השני התכווץ ב-0.2% זאת לאחר צמיחה של 0.7% ברבעון הראשון".