אוושויץ שואה מחנה ריכוז
אוושויץ שואה מחנה ריכוזThinkstock

ברטה דוידוביץ רובינשטיין וג'ורג' (יצחק) ג'ורי, שפעלו להצלת יהודים במלחמת העולם השניה, יזכו להוקרה על גבורתם כאשר ארגון "בני ברית" העולמי החליט להעניק להם השנה את "אות המציל היהודי".

רובינשטיין, 92, נולדה בפולין ונמלטה יחד עם משפחתה דרך ההרים הקרפטיים להונגריה לפני כיבושה על ידי גרמניה. ב-1942 הגיעה רובינשטיין לבודפשט שם הצטרפה לתנועת הנוער הציונית "הבונים דרור", ומאוחר יותר התנדבה לפעולות ההצלה המחתרתיות שביצעה התנועה. יחד עם חבריה לתנועה נטלה רובינשטיין זהות נוצרית וענדה צלב על צווארה על מנת להסתיר את יהדותה. היא קיימה פגישות סודיות עם חברים נוספים במחתרת שחיו בזהות נוצרית והקבוצה תכננה מבצעים להברחת נשק.

"הבונים דרור" קבעה מטרה להעלות כמה שיותר ילדים יתומים לרכבות אל החופש לאחר שזיהו אותם ברחובות בודפשט. אחד מהילדים היה מאיר ברנד בן ה-8. ברנד הוברח באוגוסט 1943 להונגריה יחד עם שני בני דודיו לאחר שהוריו חשו שחיסול הגטו בו חיו במשך שנתיים מתקרב, זמן קצר לאחר מרד גטו ורשה. לאחר צעדה של שלושה שבועות אל הגבול הסלובקי, הגיע מאיר לבודפשט. שם, תחת זהות נוצרית, הוא חי לבדו ברחובות במשך תשעה חודשים, כאשר הוא מלקט שאריות אוכל וישן בהריסות מבנים שנפגעו בהפצצות.

כשרובינשטיין מצאה אותו מוכה רעב ומחלות באפריל 1944 היא חשה באופן אינסטינקטיבי שהוא יהודי, הובילה אותו למקום מסתור וטיפלה בו. ביוני 1944 העלתה רובינשטיין את ברנד וילדים נוספים לרכבת של קסטנר. היא הקדישה את עצמה לטיפול בברנד ולהחזרתו לקו הבריאות במהלך הנסיעה, כולל מעצר במחנה הריכוז ברגן בלזן, עד שהם הגיעו לשוויץ. השניים עלו לארץ בשנת 1946.

בשנת 1960 היגרה רובינשטיין לארה"ב, שם היא מתגוררת עד היום עם משפחתה. היא פעילה בארגונים רבים כולל המפלגה הדמוקרטית של רובע ברונקס, ובין מכריה ראש עיריית ניו יורק לשעבר אברהם בים, אד קוץ', דייוויד דיקנס ומושל ניו יורק לשעבר מריו קומו. אות "המציל היהודי" יוענק לה בניו יורק על ידי נציג בני ברית.

ג'ורג' ג'ורי, 90, נולד בבודפשט וגדל בצפון הונגריה. בילדותו הצטרף ג'ורי לתנועת "השומר הצעיר",

ובשנת 1942 החל לפרסם מאמרים בעיתון התנועה. ג'ורי השתתף בפעילות המחתרתית ובקיץ 1944 שלחה אותו התנועה יחד עם שלושה חברים לדרום טרנסילבניה במטרה לפתוח ציר חדש ל"טיול" הפעולה החשאית של המחתרת הציונית להברחת יהודים מפולין וסלובקיה להונגריה ומשם לרומניה. אולם עד מהרה הם נחשפו, נתפסו וגורשו לאושוויץ. ג'ורי שרד וחזר לבודפשט אחרי השחרור.

בשנת 1960 הצליח ג'ורי לסיים את לימודיו האוניברסיטאיים, למרות ההגבלות שהוטלו בזמנו על היהודים במוסדות להשכלה גבוהה. הוא עסק במסגרות, ספרנות, הוראה ועיתונאות וכתב בעיקר על נושאים פדגוגיים. הוא פרסם ספרים בשפה ההונגרית, ביניהם ספרו משנת 2001 "הישרדותי: מכתב ארוך לנכדי". ג'ורי חי כיום בבודפשט שם יוענק לו האות על ידי דוד גור, יו"ר העמותה לחקר תנועות הנוער הציוניות בהונגריה וחבר מייסד של הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה.

"אות המציל היהודי" נוסד בשנת 2011 על ידי הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה והמרכז העולמי של בני ברית בכדי לתקן עיוות היסטורי ולהעניק כבוד לאלפי יהודים שהיו פעילים במאמצי הצלה ברחבי אירופה, תוך נטילת סיכון אישי רב במטרה להציל יהודים אחרים מגירוש, רעב ומוות מידי הנאצים ועוזריהם. עד היום הוענק האות לכ 100 מצילים שפעלו בצרפת, הונגריה, גרמניה, הולנד ויוון.

"אנו גאים להעניק את האות לשני גיבורים יהודים אלה ורווים נחת מכך שישנה הסכמה הולכת וגדלה על ההוקרה בהם כמודל לסולידריות יהודית ואנושית" אמר אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של בני ברית וחבר בוועדה.