סילבן שלום
סילבן שלוםפלאש 90

מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, מגיב בשיחה עם ערוץ 7 לחלופי הדברים הקשים בין השר סילבן שלום לראש הממשלה בנימין נתניהו סביב בתי הספר התעשייתיים.

בישיבת הממשלה השבוע דנו השרים בפתיחת שנת הלימודים האקדמית ובנתונים שהציג בישיבה פרופ׳ מנואל טרכטנברג מהמועצה להשכלה גבוהה, לפיהם 50 אחוזים מהצעירים לא יגיעו לאקדמיה, ועלה רעיון לפתוח בתי ספר מקצועיים במקום מוסדות אקדמיים.

הדיון הפך להיות נסער והשר סילבן שלום צעק לעבר ראש הממשלה "תואר אקדמי הוא לא חזות הכול. אתם רוצים לפתוח בתי ספר מקצועים לרתכים ופחחים ולהנציח את הפערים. אתם הייתם שולחים את הבן שלכם להיות פחח?" שאל שלום את השרים. לנתניהו קרא "שלח את הבן שלך להיות פחח". 

ראש הממשלה לא נשאר חייב וענה לו "אתה חי בעולם של האתמול, היום פחחים ורתכים מרוויחים הרבה כסף. העמדה הזאת היא כנראה תוצר של טראומה שיש. שלום ענה לו כי "לי אין שום טראומה, אני הייתי במגמה ריאלית".

מנכ"ל רשת אורט אומר בתגובה כי מי שמשתמש במינוח ''בתי ספר מקצועיים'' טועה ומטעה, "צר לי שמשתמשים היום במושגים ישנים, פעם חינוך מקצועי היה נשמע כמו משהו לתלמידים ברמה נמוכה, היום אנחנו מדברים על בתי ספר עם חינוך טכנולוגי ומדעי שנועדו דווקא לגאונים".

"ברשת אורט אנחנו מדברים על בתי ספר טכנולוגיים מדעים עם מקצועות עתירי ידע כמו אלקטרוניקה, רובוטיקה, סייבר ועוד. כדי ללמוד שם אתה צריך חמש יחידות במתמטיקה, חמש בפיזיקה וחמש באנגלית", ציין צבי פלג.

לדבריו היום גם בציבור הדתי והחרדי מעדיפים הורים רבים לשלוח את הילדים לבתי ספר תעשייתיים. "לדעתי היום בכל רשות מקומית צריכים לפחות אחד או שני בתי ספר תעשייתיים ואני פותח יותר ויותר ישיבות תיכוניות ואולפנות עם מקצועות טכנולוגיים ומדעיים".

פלג סבור שבעידן שלנו, אין מקום להמשיך לדבוק במקצועות המסורתיים, "הנוער הדתי חייב ללכת יותר מהכיוון העיוני של עורכי דין ורואי חשבון לכיוון של מהנדסים והנדסאים, כי אלה מקצועות המחר. עורכי דין ורואי חשבון יש כבר מספיק, עולם ההנדסה הוא עולם המחר, היום מייצאים הייטק ולא תפוזים.

לכן חשוב לחשוף את הדור הצעיר כבר מהתחלה למקצועות הטכנולוגיים, לחשוף אותם לרובוטיקה, לאלקטרוניקה ועוד. ואני משוכנע שגם בשידוכים, כולם מבינים שמהנדס בתעשייה האווירית, מהנדס של טילים וכיפת ברזל, או מהנדס ברפא"ל, אלה האנשים שבאמת נמצאים בפסגת העולם".