אוקראינה היום
אוקראינה היוםרויטרס

בעקבות האירועים המתמשכים באוקראינה ובעיקר הלחימה במזרח המדינה, הקימה הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה את השירות האחיד 'שירות 910'.

מטרתו של השירות החדש היא להגיש עזרה מיידית ליהודי אוקראינה במקרי חירום. השירות פועל בכל רחבי אוקראינה ללא הפסקה 24 שעות ביממה.

שירות '910' אורגן במסגרת מרכז 'שלום'. זהו הפרויקט החדש של הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה שמטרתו להגיש סיוע ממשי במקרים דחופים לחברי הקהילות היהודיות בכל רחבי אוקראינה − הן בערים הגדולות והן ביישובים ובכפרים קטנים.

"שירות זה של שירותי הצלה אחידים למען היהודים הינו הפרויקט הייחודי שלנו", ציין מיכאיל טקץ', מנהל הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה. "הקמנו מוקד מיוחד שאליו יכול לפנות כל יהודי במקרה חירום, אשר יכולים להתרחש, חס וחלילה, איתו או עם קרוביו. נכון להיום הפרויקט של שירותי ההצלה נמצא בשלב ההקמה.

"אנו משכללים את ההבטים הטכניים, מנהלים משאים ומתנים פעילים עם ארגונים וגורמים שונים באזורים שונים של אוקראינה: עם מוסדות אכיפת החוק, עם השירותים הרפואיים ועם שירותי הרווחה. השירות 910  כבר פועל, ובקרוב מאוד הוא כבר יפעל במאת האחוזים כדי שנוכל להגיש סיוע מרבי בזמן הקצר ביותר לאנשים הזקוקים לסיוע דחוף, בכל מקום שבו נמצאים החברים שלנו".

כפי שנמסר, לשירותי ההצלה יש לפנות באופן מיידי במקרים הבאים: כאשר נשקפת סכנה לחיי אדם, כאשר נשקפת סכנה לבריאות, כאשר נשקפת סכנה לכבוד האדם (ביטויי האנטישמיות). השיחות לטלפון מס' 910 הנן בחינם מכל הרשתות הסלולריות.

מהטלפון הקווי מומלץ להתקשר למוקד השירות 9106008000. השיחות למספר זה הן בחינם מהטלפונים הקוויים הרגילים, ומטלפון נייד התשלום יהיה בהתאם לתעריפים של חברת התקשורת הסלולרית.

שיטת העבודה של המוקד היא כזאת: המידע מעובד על ידי המוקדן בהתאם לקטגוריות (על הפונה לתאר את המצב בקצרה ולספק את המידע הדרוש). לאחר מכן המוקדן העובד במוקד יספק סיוע דחוף באופן מיידי (יזמין שירותי הצלה) או יפתח שאילתא בנוגע לשאלה המעניינת את הלקוח ויעביר אותה לגורמים המוסמכים הרלוונטיים ולקהילות המקומיות.

כל הפניות יהיו תחת מעקב מיוחד של הקהילה היהודית של אוקראינה, והתגובה לפניות אלה של גורמים רשמיים וארגונים ציבוריים מתועדת בכל המקרים.

בכל אחד מ-24 המרכזים המחוזיים היהודיים של אוקראינה ישנם עובדים של הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה. עובדים אלה אחראיים על קבלת הפניות ועל הטיפול בהן, והפיקוח על כך מבוצע על־ידי מוקדן העובד במוקד זה אשר מספק משוב לכל אחד מהפונים.

המטלות של הריכוז הכללי של עבודת השירות 910 והטיפול בכל הסוגיות הקשורות לשיתוף הפעולה עם אנשי אכיפת החוק וכוחות הבטחון, עם שלטונות המדינה והשלטון המקומי ועם שירותי החירום ושירותי הרווחה הוטלו על־ידי הנהלת הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה על איגור רומנוב, מנהל התאחדות הקהילות האזוריות באיזור דנייפרופטרובסק.