הרב עובדיה יוסף ושמעון פרס
הרב עובדיה יוסף ושמעון פרסצילום: קובי גדעון, פלאש 90

מסמך ישן שנחשף הערב (שני) מגלה עד כמה הסכים שמעון פרס ללכת רחוק במסגרת "התרגיל המסריח", שנודע כאחד מרגעי השפל של הפוליטיקה הישראלית.

בשנת 1990, פרס, יו"ר מפלגת העבודה וחבר בקואליציית האחדות, ניסה לפרק אותה בעזרת חברי הכנסת החרדים. מסמך שפורסם בערוץ 2 מלמד עד כמה רחוק מוכן היה הנשיא לשעבר ללכת כדי להדיח את ראש הממשלה דאז יצחק שמיר ולהקים ממשלה בראשותו.

מדובר במכתב שהעביר פרס לרב עובדיה יוסף, מנהיג ש"ס, ועליו נכתבו המילים "אישי-סודי", ובו הבטיח יו"ר העבודה דאז כמעט הכל - העיקר שש"ס תצטרף אליו לממשלה בראשותו.

בסעיף הראשון ואולי המשמעותי ביותר התחייב פרס לא לפנות יישובים בחבל עזה, יהודה ושומרון, והדגיש כי התחייבות זו תיכלל בקווי היסוד של הממשלה.

בסעיף השני מבטיח פרס לרב עובדיה, שהיום הוא יום פטירתו, כי כל הסכם מדיני, אם יושג במשא ומתן עם הפלסטינים, יובא למשאל עם. בנוסף הבטיח פרס ייצוג ותיקים בממשלה לחברי מפלגת ש"ס ואף תחנת רדיו במסגרת "קול ישראל" לשימור מורשת יהדות ספרד, שתנוהל בידי אנשי ש"ס.

אגב, גם שלל ההבטחות הללו לא הועילו ופרס לא הצליח להקים ממשלה בראשותו. נציין כי הנשיא לשעבר אישר את דבר קיומו של המכתב והבהיר כי אז תמך בהסכם שלום שלא יכלול פינוי יישובים.