טקס הנחת אבן הפינה באשדוד
טקס הנחת אבן הפינה באשדודרענן כהן, עבור חנ"י

נמל הדרום יוצא לדרך: באשדוד הונחה היום (שלישי) אבן פינה לנמל החדש שיבנה מצפון לנמל אשדוד בהשקעה של כ-3.3 מיליארד שקלים. 

הטקס נערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, שר האוצר יאיר לפיד, ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, יו"ר חברת נמלי ישראל רם בלינקוב ומנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן.

ראש הממשלה נתניהו התייחס בדבריו לגינוי האמריקני שנשמע הלילה נגד כוונת ישראל לבנות בירושלים. "נמשיך לפתח את נמלי הים כדי להוזיל את מחירי הסחורות, נמשיך לסלול כבישים ומסילות רכבת כדי לחבר את הנגב והגליל למרכז, נמשיך לבנות בירושלים בירתנו הנצחית".

"בנינו בירושלים, אנחנו בונים בירושלים, ונמשיך לבנות בירושלים. שמעתי טענה שהבניה שלנו בשכונות היהודיות בירושלים מרחיקה את השלום, הביקורת היא שמרחיקה את השלום. האמירות הללו שמנותקות מהמציאות, הן אלה שמטפחות אמירות שווא בקרב הפלסטינים. כשאבו מאזן מסית לרצח יהודים בירושלים הקהילה שותקת, וכשאנחנו בונים בירושלים על כך יוצא קצפם. אני לא מקבל את הסטנדרט הכפול הזה. כשם שצרפתים בונים בפריז, כשם אלה שמטפחות אמירות שווא בקרב הפלסטינים. כשאבו מאזן מסית לרצח יהודים בירושלים הקהילה שותקת, וכשאנחנו בונים בירושלים על כך יוצא קצפם. אני לא מקבל את הסטנדרט הכפול הזה. כשם שצרפתים בונים בפריז, כשם שאנגלים בונים בלונדון - כך ישראלים בונים בירושלים. נמשיך לבנות בירושלים ונמשיך לבנות כאן באשדוד".

שר התחבורה, ישראל כץ, מתח ביקורת על יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני ואמר "כשעופר עייני רצה להמעיט מסיכויי ההצלחה של הרפורמה בנמלים, הוא קרא לה 'רפורמת צ׳אבי' ע״ש כלב הגולדן האהוב של משפחתי. עיני אמר כי כך נראית רפורמה ששר התחבורה החליט עליה כאשר יצא לטיול עם הכלב צ׳אבי, ראה אותו שוחה במים, ונזכר שצריך לעשות רפורמה בנמלים".

"האמת היא שמהרגע שנכנסתי לתפקידי פעלתי לקדם את הרפורמה בנמלים. היום זה קורה: קוברים את אבן הפינה ומולידים נמל חדש. אחרי שנים של קידום ותכנון , אגירת סלעים ומכרזים, עכשיו מתחיל הביצוע. בקרוב נקיים טכס דומה גם בחיפה. שני נמלים חדשים, שיופעלו ע״י חברות ענק בני"ל, יוסיפו אלפי מקומות עבודה, יוזילו את מחירי הסחורות והמוצרים, ויסייעו בשינוי המציאות הכלכלית והחברתית במדינת ישראל. מול כל זה עומדים קומץ בעלי עניין שרוצים לשמר את המונופול, את היד שמחזיקה את השאלטר, את היכולת לשתק, למנוע תחרות וכמו שראינו: גם לנצל לרעה. זהו- היום זה ניגמר, הספינה יצאה לדרך".

שר האוצר, יאיר לפיד, הוסיף שהקמת הנמל החדש היא השקעה באזרחים. "לפני שנה החלטנו לעשות רפורמה היסטורית, ולפתוח נמלים נוספים בישראל. זה לא היה קל, זה היה כרוך במאבקים רבים, זה עדיין כרוך במאבקים רבים, אבל הנה זה קורה".

"אנחנו לא מניחים כאן היום רק אבן פינה, אנחנו מובילים לשינוי של כללי המשחק. במקום מונופול יש תחרות בריאה. את שלטון הוועדים תחליף יעילות. את הסחטנות תחליף הורדת מחירים. מה שהנמל הזה מאפשר לנו, הוא משחק הוגן. משחק שבו כל אחד יכול להתקבל למקום עבודה בהתאם לכישוריו ולא רק אם הוא מקורב. משחק שבו המדינה מובילה מהלכים ורפורמות שישפיעו על הכיס של כל אזרח ואזרח. משחק שבו המדינה בוחרת להשקיע באזרחים במקום לקחת מהם".

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, התייחס בדבריו לנמל נוסף שיוקם בחיפה "אנו נמשיך בדרכנו ונבטיח כי בסיומו של העשור הנוכחי יוקמו במדינת ישראל שני נמלים חדשים – נמל הדרום כאן באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. אין ספק בדבר אחד, כאן הפוטנציאל של מדינת ישראל להפוך למרכז סחר ימי. יחד נפעל כדי לחזק את כלכלת ישראל ולהצעידה קדימה".

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי ציין כי בניית הנמל החדש תוביל את העיר אשדוד לעידן כלכלי חדש המבטיח משמעויות והשפעות חברתיות עמוקות, שהופכות את אשדוד למטרופולין סחר בינלאומי ולעיר עוד יותר מובילה בישראל. "לצד היתרונות הכלכליים הברורים להגברת התחברות והוזלת יוקר המחייה, תושבי אשדוד יהיו הראשונים ליהנות ממקומות עבודה חדשים, וזה חלק משרשרת הפעילות הכלכלית העצומה שתתפתח סביב הנמל".

"נמל הדרום"- מסוף המכולות החדש והמתקדם מוקם ע"י חברת נמלי ישראל בהשקעה של כ-3.3 מיליארד שקלים, והוא יבנה מצפון לנמל אשדוד.

העבודות להקמתו בשלב הראשון כוללות: הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1500 מטרים, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטרים ובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על שטח של 640 דונם. קיבולת המסוף תעמוד בשלב הראשון עד 1.1 מיליון TEU.

כזכור, במקביל מנהלת חברת נמלי ישראל את המכרז להקמת נמל המפרץ, בחיפה ואת המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים שיוקמו, המצויים בשלב ההצעה הכספית והטכנית. נמל הדרום ונמל המפרץ יופעלו ע"י חברות הפעלה בינלאומיות שתצענה סטנדרטים גבוהים של שירות- מהם ייהנו היצואנים והיבואנים וכלל העוסקים בסחר החוץ של ישראל.