לתרום כליה, להעניק חיים

ליאור, בן 34, מקרית שמואל היה אדם בריא לחלוטין, עובד ומעורב בסביבה. היו לו שני ילדים וחיים בריאים. יום אחד חלה ועשה בדיקות רפואיות מהן עלה כי הוא נזקק לתרומת כליה.

במהלך שלוש השנים שעברו מאז, החל ליאור בטיפולי דיאליזה ואף הביא לעולם ילד נוסף.

תחום מחלת הכליות אמנם היה לו זר כאדם פרטי, אך לא זר במשפחתו. אמו ואחיו עברו השתלות כליה לאחר שחלו, אך מן המת, וליאור החל בהמתנה להשתלת כליה מן המת ובמקביל פנה לעמותת "מתנת חיים" בניסיון למצוא תורם, אלטרואיסט, שיחזיר לו את חייו.

גבי, בן 35, מהיישוב פדואל היה מאז ומתמיד מחובר לעולם הרפואה. הוא התנדב ועבד במד"א, וכיום עובד בשיווק אמצעים רפואיים.

לפני מספר שנים הכיר גבי אדם חולה כליות שזכה לתרומת כליה מן החי, מתורם אלטרואיסט, והחל לחקור וללמוד, מתוך רצון לתת גם הוא חיים לאחר.

גבי החליט לעשות את זה מתוך תחושת ערבות הדדית ומתוך רצון לחינוך טוב יותר לששת ילדיו. "אשתי אומרת שזה משהו שאני רציתי כבר מלפני החתונה", הוא מספר. בתו בת ה-13 ששמעה על מעשה אביה אמרה: "לא ידעתי שגם גברים יכולים לתת חיים בעולם".

גבי פנה לעמותת "מתנת חיים" וכך התבצע ה"שידוך" בינו לבין ליאור וההשתלה התקיימה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

"השתלת כליה בין זרים היא זכות גדולה"

בימים אלו מציינת "מתנת חיים" חמש שנים להקמתה. העמותה מסייעת במציאת תורמי כליה מתנדבים, לחולים הזקוקים להשתלה. בראש הארגון עומד מייסדו, הרב ישעיהו הבר מירושלים, הפועל בהתנדבות ללא תמורה למען חולי הכליות.

העמותה עוסקת בעידוד קרובי משפחה ומכרים לאפשרות של תרומת כליה, כאשר הרב הבר משוחח רבות עם קרובי משפחה המתלבטים על האפשרות של תרומת כליה, יוזם חוגי בית וכנסים על מנת להסביר את הנושא ולעורר את רוח ההתנדבות בסביבה הקרובה.

העמותה פועלת למציאת תורמים אלטרואיסטים (מתנדבים) לחולים שאין באפשרותם להשיג תרומה מן המעגל המשפחתי בשל סיבוכים שונים. החיפוש כולל מסעי פרסום נרחבים, כתבות הסבר וראיונות בעיתונות ובמדיה.

בנוסף, מתנדבי העמותה נותנים ליווי צמוד של החולה והתורם בדרכם הארוכה עד לתרומה, בתקופה ממוצעת של ארבעה חודשים. הליווי כולל יעוץ רפואי ובירוקראטי, ותמיכה פיזית ונפשית לאורך כל התהליך.

העמותה הוקמה לפני 5 שנים, ומאז התקיימו בעזרתה למעלה מ- 150 השתלות כליה. עם זאת, הדרך עוד ארוכה, וברשימת הממתינים הפורמלית להשתלת כליה נמצאים כ - 740 ממתינים. זאת, בנוסף למאות אנשים שטרם רשומים בתור אך זקוקים להשתלה.

בנוסף ישנם כיום כ- 5800 מטופלי דיאליזה שלא יכולים לעבור השתלה בגלל מצבם הבריאותי.

הרב הבר, מושתל כליה בעצמו, אומר: "השתלת הכליה בין זרים היא זכות גדולה, שאני מקווה ומייחל שאנשים רבים יקחו בה חלק. התהליך הפשוט אינו מסכן חיים מציל חיי אדם".