חיילי הנח"ל בשכם
חיילי הנח"ל בשכםדובר צה"ל

ירידה דרסטית בכמויות הטרור העממי נרשמה בארבעת החודשים האחרונים בגזרת מכבים, בה עובר כביש 443.

הסיבה לירידה, של מעל 80 אחוזים, היא פעילות אכיפה ומיגור טרור משמעותית של גדוד "קדם" של פיקוד העורף.

בתוך כך, בתקופה זו נרשמה ירידה נוספת של מעל לחצי בכמות השוהים הבלתי חוקיים שחוצים את מחסום "מכבים" לתוך שטח ישראל. "הדרך היחידה למנוע טרור בצירים היא עבודה קשה של הכרת השטח והבנתו", הסביר מג"ד קדם, סא"ל איתי לוי.

בתקופה שבין פברואר לספטמבר נרשמה בגזרה ירידה מ-51 אירועים בחודש ל-15, והמגמה נמשכת. לפני תחילת הפעילות, תושבים יצרו באופן קבוע קשר עם הכוחות לפני שיצאו מביתם, בשל החשש מפני איום בקבוקי התבערה על הדרכים.

גורם משמעותי לירידה זו היה מבצע "שובו אחים", במהלכו הגדוד עסק בין היתר במעצרם של עשרות פעילי חמאס באזור יהודה ושומרון, והחרמה של מעל 100,000 דולר מכספי הארגון שנתפסו בבתי פעילים. "המטרה שלנו היא לסיים את הקו כשהטרור בנקודה הנמוכה ביותר שאנחנו יכולים לייצר", הוסיף המג"ד. "למדנו לתת מענה גם לאירועים הקשים ביותר, כמו ירי מתוך הפרת סדר, והצלחנו להביא לתוצאות משמעותיות בגזרה".

בתחום שיפוטה של גזרת מכבים נמצאים יישובים שידועים כמועדים לפורענות, כמו בילעין, נעלין ובית ליקיא. לאורך השנים, יישובים אלו באופן קבוע ייצאו הפרות סדר אלימות. לדברי מפקד הגדוד, הפתרון היחיד לאיומים הללו הוא הפגנת נוכחות מצד צה"ל.

"חלק גדול מההתעצמות שלנו היה הסיורים הקבועים בכפרים. אנחנו מראים להם בדרך הזו שאנחנו כאן, מבלי לפגוע במרקם החיים שלהם", הסביר סא"ל לוי. "אנחנו כל הזמן מקיימים מבצעים נקודתיים, על מנת לשמור על הגזרה שקטה וכמובן, להגן על חיי התושבים", סיכם המג"ד.