ממשוחררי עסקת שליט
ממשוחררי עסקת שליטצילום: פלאש 90

קבוצת משפטנים ומתנדבים יוצאי מערכת הבטחון וכן סטודנטים למשפטים התגייסו לארגון נפגעי הטרור 'אלמגור' להקמת מוקד מידע על מחבלים ששוחררו מכלאם. מרכז המידע יעמוד לרשות מעסיקים והצבור. בראש הפרוייקט יעמדו כמה הורים שכולים. על המיזם כולו שוחחנו בערוץ 7 עם מאיר אינדור, יו"ר 'אלמגור'.

היוזמה לקידום המהלך קיבלה דירבון משמעותי בפיגוע הירי לעבר יהודה גליק על ידי עובד במסעדה שבמרכז מורשת בגין, אך הצעדים הראשונים לקיומו החלו כבר בעבר לאחר פעולות טרור קודמות שבוצעו בידי מחבלים משוחררים, בין אם בעסקאות כאלה ואחרות ובין אם לאחר שריצו את עונשם.

בדבריו מציין אינדור כי המחבל שירה בגליק לא נידון ל-6 שנות מאסר בלבד כפי שנדמה: "הוא נידון ל-11 שנה. המעשה הראשון היה ניסיון להצית בתים באמצעות ניסיון הצתה של צינורות חשמל שיכולות היו לשרוף בתים. על זה קיבל 5 שנים. בתוך הכלא דקר והשחית את פניהם של סוהרים ועל זה קיבל 6 שנים.

"אמרת השופטת שיש לו רמת מסוכנות ולכן צריך להיות בבידוד. והנה הוא יוצא מהכלא כציפור דרור. חוזר למרכז ירושלים לא רחוק ממעון ראש הממשלה ומסתובב שם חופשי ועובד בבית בגין, מקום שבו שועי העם והעם עצמו מגיע ומצליח לפגוע ביהודה גליק. את זה ניתן היה למנוע אם היה קיים מנגנון של משטרת ישראל הנותן התראה לאנשי העסקים".

אינדור מספר כי כשפנו בעבר משפחות נפגעי הטרור למשרד המשפטים על מנת לקבל מידע אודות מעשיהם העכשוויים של המפגעים בהם ובבני משפחותיהם נענו בכך שהמידע, אם יופץ, יפגע בעקרון השיקום ואם לא ימצאו המחבלים המשוחררים מקומות עבודה הם ישובו לזרועות הטרור.

"אמרנו שאלו אנשי טרור ולא גנבים. הם לא הולכים להיות סטודנטים או להטיב את דרכם, אבל זו ראייתם של אנשי מערכת המשפט החנונים והרחומים שרואים את הקצבת העונש כדבר טוב וראוי כתורם לאופק חיובי. על זה יש לנו ויכוח עם המערכת. אנחנו במצב חירום".

הרעיון העומד מאחורי המיזם עליו מספר אינדור הוא שמתנדבים ירכזו חומר מרחבי הרשת וממקומות נוספים אודות מחבלים משוחררים ולבקשתם של מעסיקים שיחפצו לקבל מידע על מועמד לעבודה אצלם יאספו נתונים וידווחו אם מדובר במחבל לשעבר או באדם רגיל.

על מנת לדחות את האפשרות לטעון שמדובר ברדיפה גזענית מבהיר אינדור כי אם יהיו מעסיקים ערבים שיבקשו לבדוק מידע על מועמד יהודי לעבודה הרי שהמטה שהוא מקים ימסור את המידע הזה, אם כי יש לזכור, הוא אומר, שבמגזר היהודי לא מדובר במכת מדינה כפי שהדבר בא לידי ביטוי במגזר הערבי.

והיכן, אם כן, סבור אינדור שמחבל משוחרר יוכל להיות מועסק? "שיעסוק בעבודה בשדה ולא יהיה מעורב בציבור שבו הוא ניסה לפגע בעבר. זו לא טרמינולוגיה רגילה של קרמינולוגיה אלא במלחמת טרור. אדם שהלך לבצע טרור שיידע שלא יוכל להתערבב בציבור שבו הוא ניסה לפגע".